سید رضی نوری عضوکمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس درخصوص زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش 6 درصدی قیمت لبنیات گفت: متاسفانه هر از چندگاهی صحبت‌هایی از افزایش قیمت شیر و لبنیات بالا می‌گیرد در حالی که دراین بین مجموعه‌های مصرف کننده‌ای که در حد متوسط و پایین‌تر هستند متضرر می‌شوند.

وی به لزوم استفاده افراد در هر بازه سنی از محصولات لبنی اشاره کرد و گفت: وجود کلسیم و سایر مواردی که مورد نیاز مردم است این نیازمندی را آشکار می‌کند بنابراین با توجه به نقش بسیار مهم آن باید بر سر سفره همه مردم از هر قشری وجود داشته باشد.

نوری با اشاره به اینکه این افزایش، 100 درصد در افراد مصرف کننده علی‌الخصوص قشر متوسط و پایین‌تر از آن تأثیر منفی خواهد داشت گفت: با این عمل سرانه مصرف شیر کاهش می‌یابد و در نتیجه سلامتی این افراد به خطر می افتد و در نتیجه مشکلات  جبران ناپذیری را رقم میزند.

وی با بیان اینکه مخالف شدید این افزایش قیمت است گفت: سال گذشته یک افزایش قیمت صورت گرفت و امسال هم بحث افزایش 6 درصدی قیمت مطرح است که این امر اصلاً درست نیست.

عضوکمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی اظهار داشت: این 6 درصد افزایش باید از آن نوشابه و سیگار و سایر مواردی باشد که برای سلامتی افراد مضر است و نباید به لبنیات تعلق بگیرد زیرا که از ضروریات سلامت افراد از نوزاد تا کهن سال است.

 

** سهم دامدار از این افزایش قیمت چقدر است

نوری گفت: این افزایش قیمت ممکن است اصلاً در اختیار دامدار قرار نگیرد و در واقع تنها موجب ایجاد یک تورم شود که  جبران آن مشکل خواهد بود.

عضوکمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی معتقد است هر افزایش قیمتی که صورت بگیرد باید نصیب دامدار شود نه تولید کننده نهایی.

وی ادامه داد: اگر این افزایش قیمت به مواد مضر تعلق بگیرد دولت می‌تواند آن را به صورت یارانه دریافت کرده و در اختیار دامدار قرار دهد تا مشوقی برای آنها باشد و به تولید شیر هم کمک کند.