قیمت نفت طی ماه های گذشته به پایین ترین میزان خود در 12 سال گذشته رسیده است که همین امر نگرانی هایی را برای کشورهای صادر کننده نفت به همراه داشته است.

با در نظر گرفتن شرایط پیش روی قطر به نظر می رسد نگرانی از کاهش قیمت نفت تنها چالش پیش روی این کشور خاورمیانه نیست.

سهم قابل توجهی از بودجه این کشور از صادرات گاز تأمین می شود و قطر با صادرات سالانه 60 میلیارد دلار گاز بزرگ ترین صادر کننده گاز طبیعی و سومین دارنده ذخایر اثبات شده گاز در جهان محسوب می شود.

بر اساس تحقیق دانشگاه کلمبیا، نه تنها با کاهش قیمت نفت در جهان درآمدهای نفتی این کشور کاهش یافته است بلکه قطر با بحران کاهش درآمدهای گازی نیز روبرو شده است.

بر اساس تحقیق این دانشگاه طی ۱۰ سال آینده درآمد قطر از صادرات گاز به حدود نصف و برابر با 37 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

این کاهش درآمد قطر در حالی است که این کشور آسیایی در شرایط کنونی با شرایط خاصی مواجه است به گونه ای که در کنار قرار گرفتن در معرض جنگ سرد ایران و عربستان، باید زیر ساخت های لازم برای برگزاری جام جهانی 2022 را نیز فراهم کند.

این کشور برای ایجاد زیر ساخت های برگزاری جام جهانی نیاز به حدود 220 میلیارد دلار منابع مالی دارد و به نظر می رسد کاهش درآمدهای نفتی و گازی کار این کشور را برای تأمین این میزان حجم مالی سخت کرده باشد.

از سوی دیگر قطر در کنار صرف ده ها میلیارد دلار در بخش نظامی خود با بحران تهدید داعش نیز مواجه است که همین امر شرایط را برای کاهش این بودجه ناهموار کرده است.

قطر تنها در سال 2014 حدود 23 میلیارد دلار سلاح و تجهیزات نظامی خریداری کرده است.

قطر طی سال های گذشته و با تأسیس شبکه الجزیره و گسترش آن تلاش هایی را برای تبدیل شدن به یک مرجع رسانه ای نیز انجام داد تا جایی که در کنار شبکه انگلیسی زبان الجزیره، شبکه الجزیره آمریکا نیز در سال 2013 تأسیس شد.

این اقدام با هدف افزایش ضریب نفوذ قطر در حوزه رسانه صورت گرفت اما به نظر می رسد محدود بودن منابع مالی این کشور ناشی از کاهش قیمت جهانی حامل های انرژی باعث شده است که علی رغم نوپا بودن بشکه الجزیره آمریکا، قطر تصمیم به بستن آن بگیرد که این مسئله از سوی مقامات قطری رسما اعلام شد.