استعمار سفره‌های ایرانی با برنج آمریکایی

رهبر معظم انقلاب به صراحت از اهمیت کشاورزی سخن گفتند و آن را محور توسعه ایران اسلامی دانستند، از دیدگاه ایشان کشاورزی برای کشور ما بسیار اهمیت دارد و تا آن جا که باید آن را بخشی ویژه و استثنایی دانست؛ زیرا کشوری که دارای ده‌ها میلیون جمعیت است، بیش از هر چیز و پیش از هر برنامه‌ای باید به فکر تأمین غذای این جمعیت باشد.

در همین راستان مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌ها و فرمایشات خود بر حمایت از تولیدات داخلی کشاورزان تاکید کردند و دولت و مسئولان نظام را موظف بر حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان دانستند.

برنج یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی در جهان و ایران اسلامی به‌شمار می‌رود که استان‌های مازندران و گیلان با 42 و 38 درصد تولید کشور برترین تولیدکنندگان این محصول هستند.

رنج برنج و مراحل طاقت‌فرسای تولید آن بر کسی پوشیده نیست و کشاورزان همیشه بر این سعی دارند تا بهترین و با کیفیت‌ترین برنج ایرانی را بر سر سفره مردم قرار دهند اما تراژدی غم‌انگیز واردات بی‌رویه برنج موجب دلسردی جامعه کشاورزی کشور شده است.

* التهاب زخم کهنه شالیکاران با واردات برنج آمریکایی

یکی از عواقب شوم واردات بی‌رویه برنج و حمایت نکردن از کشاورزان را می‌توان در تغییر کاربری اراضی کشاورزی و سبز شدن یک‌باره ویلاها در اراضی شالیزاری کشور مشاهده کرد که روند رو به رشد اینگونه تغییرهای غیرمجاز زبان گویای این مسئله است.

همه‌ساله واردات بی‌رویه برنج به کشور در زمان برداشت و فروش محصولات کشاورزی زخم کهنه شالیکاران را التهاب می‌بخشد و مسئولان این امر بدون توجه به سخنان مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی به حمایت از تولید کنندگان خارجی و ادامه واردات بی‌رویه می‌پردازند.

* نقض ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی

اما نکته جالب توجه و مهم‌ترین مسئله‌ای که موجب نگارش این گزارش شد، این است که در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر واردات 16 میلیون و 663 هزار دلاری برنج از آمریکا به‌گوش می‌رسد که برای جامعه کشاورزی کشور اصلا خوش‌آیند نیست و حتی خط قرمزهای مقام معظم رهبری در ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا نقض شده است.

بر اساس آمارهای رسمی تجارت خارجی کشور آذر ماه امسال بالغ بر 16 میلیون و 663هزار دلار به حجم 29 میلیون تن برنج از کشور آمریکا وارد شده است، این واردات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این در نامه الزامات اجرای توافق برجام از سوی مقام معظم رهبری در ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا تأکید شده بود.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، اینکه کدام شرکت داخلی و با کدام مجوز رسمی توانسته از آمریکا کالای مصرفی آن هم محصول استراتژیکی مانند برنج که در داخل کشور به دستان کشاورزان تولید می‌شود، وارد کند؟ خبرهای رسیده از این حکایت دارد که این میزان برنج با بیش از یک‌هزار و 100 تریلر وارد ایران شده است.

* سکوت تأمل‌برانگیز رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی

واردات بی‌رویه برنج و آن‌هم با حجم 29 میلیون تن برنج آمریکایی که در سابقه تاریخی خود بی‌نظیر است در حالی اتفاق افتاد که ریاست کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران را یک مازندرانی بر عهده دارد اما چگونه در برابر این قانون‌شکنی و تضییع حق و حقوق کشاورزان سکوت اختیار کرد جای سوال و تأمل دارد.

یک کشاورز مازندرانی در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از واردات بی‌رویه برنج به کشور، گفت: مسئولان چرا در زمان واردات برنج سکوت می‌کنند؟ پس حمایت از کشاورزان چه زمانی فرا می‌رسد؟

داود قلیان واردات برنج آمریکایی را ظلم بزرگی به کشاورزان کشور دانست و اظهار کرد: مسئولان فقط حرف از حمایت می‌زنند اما در عمل ما چیزی جز ظلم نمی‌بینیم.

* «دولت» حامی تولیدکنندگان آمریکایی

وی با بیان اینکه دولت به‌جای حمایت از تولید کنندگان داخلی از تولیدکنندگان آمریکایی حمایت می‌کند، افزود: رویه دولت در حمایت از کشاورزان در سراشیبی کامل قرار دارد و در طول چند سال اخیر ما چیزی جز سنگ‌اندازی ندیدیم.

قلیان خواستار برخورد جدی رهبر معظم انقلاب با واردکنندگان برنج آمریکایی به کشور شد و ادامه داد: کشاورزان مازندرانی هیچ‌گاه این نوع اقدامات دولت را نمی‌پذیرند و واردات برنج آمریکایی نوعی استعمار سفره‌های ملت ایران از سوی این کشور تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت از هم‌اکنون باید به‌ فکر قیمت برنج تولیدی کشاورزان داخلی برای سال آینده باشد، افزود: انباشت برنج آمریکایی در انبارها مطمئناً به اقتصاد کشاورزان در سال آینده صدمه جدی وارد می‌کند.

* فقط بنرهای تبریک رئیس مازندرانی اتاق بازرگانی را دیدم

قلیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اطلاعی از ریاست یک مازندرانی بر کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران دارد یا خیر، گفت: (با لبخند معنادار) بله در حدود سه ماه پیش فقط ده‌ها بنر خودتبریکی این عضو شورای شهر را در سطح شهرستان ساری دیدم اما اکنون حمایتی در کار نیست.

وی بیان کرد: از اتاق بازرگانی ایران به‌خصوص اتاق بازرگانی مازندران انتظار می‌رود نسبت به این موضوع به‌صورت جدی ورود پیدا کرده و موضع‌گیری قاطع داشته باشند.

واردات برنج آمریکایی موجب رنجش کشاورزان شمالی شده که و شالیکاران دیار مازندران با انتقاد از سکوت مسئولان خواستار برخورد جدی با غول فساد واردات برنج و رانت‌خواری سلاطین برنج شدند.