سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: مقر اوپک در وین اتریش، این روزها شاهد اختلافات عمیق ساکنان خود است. این اختلافات تا اندازه‌ای است که در تاریخ 55 ساله این سازمان بی‌سابقه به نظر می‌رسد.

 

به دنبال روند سقوط بهای نفت، «امانوئل کاچیکو،» وزیر نفت نیجریه، که ریاست اوپک را برعهده دارد، خواستار تشکیل جلسه‌ای اضطراری تا پایان ماه فوریه (29 روز منتهی به 10 اسفند) شد. او هدف از این جلسه را تصمیم‌گیری درباره کاهش تولید نفت برای جلوگیری از تنزل بهای آن عنوان کرد.

 

اواخر همان روز وزیر نفت امارات مؤدبانه این پیشنهاد را رد و اعلام کرد: تصور نمی‌کنم منصفانه باشد از اوپک بخواهیم یک‌جانبه میزان تولید را کاهش دهد. این مسئله به معنای خالی کردن میدان برای روسیه و دیگر کشورهای غیر عضو است.

 

در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد سازمان اوپک دو پارچه شده است. در یک طرف، گروهی متشکل از 9 کشور شامل الجزایر و ونزوئلا قرار دارند که می‌کوشند مانع رقابت ایجاد شده بوسیله عربستان بر سر بهای نفت اوپک با کشورهای غیرعضو تولیدکننده شوند. در طرف دیگر، عربستان، کویت، قطر و امارات قرار دارند که مقابله با آن‌ها کار ساده‌ای نیست. زیرا این  4 کشور به طور تقریبی تمام ظرفیت مازاد تولید اوپک را  تأمین می‌کنند.

 

آخرین تلاش اوپک برای به حرکت درآوردن بازار نفت به سال 2009 بازمی‌گردد. زمانی که بهای نفت به طور ناگهانی به بشکه‌ای 147 دلار افزایش یافت. عربستان تصمیم گرفت برای ایجاد تعادل، بهای نفت را به طور مقطعی کاهش دهد. در آن زمان این سیاست کارگر افتاد و بهای نفت به ثبات رسید. اما پس از آن و بر اثر ورود روزانه 4 میلیون بشکه نفت آمریکا به بازار، شرایط تغییر کرد.

 

در انتهای این گزارش آمده است: جلسه پیشنهادی نیجریه در صورت موافقت اعضا، در زمان حساسی برگزار می‌شود. زیرا ایران نیز قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی میزان تولید خود را به روزانه یک و نیم میلیون بشکه برساند. با این وجود، رئیس سازمان اوپک معتقد است همچنان امکان دسترسی به توافقی میان اعضا به شکلی که منافع همه طرف‌ها حفظ شود وجود دارد. گرچه همه اعضا با او هم‌عقیده نیستند.