محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش شصتمین سالگرد تاسیس شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به لغو تحریم‎ها و اجرایی شدن برجام گفت: لازم و ضروری است تا در حوزه دریایی کشور نیز یک برنامه برجام طراحی شود تا مطابق با آن کشتی‎های بزرگ کالاهای مورد نیاز ایران را مستقیما به بنادر کشور وارد کنند و ظرفیت ترانزیت و ترانشیپ کشور را افزایش دهد و آنها را رقابتی کند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به تصمیمات مقامات و تجهیزات نرم‎افزاری و سخت‎افزاری بنادر کشور باید اعلام کنیم که هم امکانات خوبی را در کشور داریم و هم تقاضاهای خوب و متعددی را از شرکت‎های بزگ کشتیرانی و اپراتورهای بنادر کشورهای دیگر داریم که می‎توانند بنادر را رونق بیشتر ببخشند.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: متاسفانه در سال‎های گذشته کالاهای مورد نیاز ایران به صورت فیدری وارد کشور می‎شد در حالی که این موضوع برای ایران که سواحل زیادی در خلیج‌فارس و دریا عمان دارد زیبنده نیست بنابراین باید بتوانیم کشتی‎های حامل کالاهای ایران را مستقیما در بنادر کشور خود راه دهیم.

 

**تصویب قانون جلوگیری از پرداخت دموراژ در مجلس شورای اسلامی

 

وی در ادامه اظهار کرد: در پی لغو تحریم‎ها و به دلیل ایجاد مزیت برای کشتی‎های بزرگ نسبت به کشتی های فیدری در راستای ورود مستقیم به بنادر ایران قانونی جلوگیری از پرداخت دموراژ کشتی‎ها امروز در مجلس شورای اسلامی قبل از ورود رئیس جمهور برای ارائه برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 تصویب شد.

 

سعیدنژاد گفت: در بند اول این قانون، سازمان بنادر و دریانوردی مکلف شده است تعرفه بنادر کشور را به گونه‌ای تعیین کند که ورود کشتی‎های بزرگ به بنادر ایران به صرفه‌تر از ورود به بنادر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باشد.

 

وی با اشاره به ضرورت حرکت کشور به سمت جذب کالاهای مورد نساز کشور به بنادر داخلی، اظهار کرد: علاوه بر این، ایران باید بتواند کالاهای مورد نیاز کشورهای همسابه به خصوص کشورهای CIS را در دست گیرد و کالاهای آنها را از طریق حمل و نقل دریایی وبنادر ایران به کشورشان ارسال کند زیرا بیشتر این کشورها به مرز دریایی دسترسی نداشته و نمی توانند از مزیت های حمل  دریایی برخوردار باشند بنابراین ایران می‎تواند موقعیتی ممتاز برای آنها ایجاد کند.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه افزود: در طول سالیان گذشته این کشورها به ایران اعتماد پیدا کرده‌اند بنابراین اکنون بهترین فرصت است تا بتوان این مسیر را بهخ عنوان مسیر اصلی قلمداد کرد.

 

وی با اشاره به ناوگان توانمند ایران اعلام کرد: هم اکنون ایران 227 فروند ناوگان در اختیار دارد که با این آمار بیست و یکمین کشور دنیا در زمینه ناوگان دریایی شده است.

 

**ورود شرکت های خارجی به بنادر مشروط شد

 

سعیدنژاد با اشاره به درخواست‎های متعدد و بسیار شرکت‎های کشتیرانی و لاینرهای بین‌المللی خارجی از ایران برای اختصاص ویندو به آنها اعلام کرد: ما از پیشنهاد آنها استقبال کردیم اما به همه شرکت‎های متقاضی سرمایه گذاری در ایران به خصوص لاینرهایی که تقاضای اختصاص ویندو در بنادر ایران داشتند اعلام کردیم اختصاص ویندو به آنها در بنادر ایران مشروط به ایجاد امتیاز خاصی برای بنادر ایران مانند افزایش حجم واردات و صادرات کالا و افزایش حجم ترانشیپ و ترانزیت است.

 

سعیدنژاد در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با لغو تحریم ها و بازشدن بازارهای بین‎المللی آسیایی و اروپایی بر روی نفت ایران، شاهد توسعه و رونق بیش از پیش شرکت ملی نفتکش باشیم.