درخواست بانکهای خارجی برای ارتباط با ایران

غلامعلی کامیاب عصر امروز در جمع خبرنگاران درباره علت افزایش نرخ دلار پس از اعلام رسمی اجرای برجام، اظهارداشت:‌ افزایش نرخ ارز در روز جاری عجیب بود و دلیل مشخصی نداشت؛ زیرا بانک مرکزی بخشنامه ای را صادر کرد که براساس آن متقاضیان ارزی که کد تخصیص گرفتند، می‌توانستند گشایش اعتبار کنند.

وی ادامه داد:‌ براساس این بخشنامه متقاضیان می توانند پوشش خود را بر بانک مسقط عمان و همچنین بانک ایران و اروپا انجام دهند.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه گشایش بسیار بزرگی امروز در بخش اعتبارات اسنادی اتفاق افتاد، اظهار داشت: البته این در حالی است که امروز بازارهای بانکی تعطیل بود و فقط بانک های ایرانی و برخی از کشورهای همسایه فعال بودند، بنابراین با آغاز فعالیت بانک های خارجی از فردا، انتظار فعال شدن حساب هایمان و انتقال پول ها را داریم. با این اتفاق می توانیم خدمات به بخش بازرگانی و غیر بازرگانی ارائه کنیم.

وی ادامه داد: ایران دارای بازار بزرگی است و به همین دلیل بانک‌ ها تمایل زیادی برای همکاری با ایران دارند، زیرا در هر کشوری که تجارت وجود داشته باشد بانک ها در آن کشور حضور یافته و تجارت می کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه بزرگترین بانک های دنیا با ما کار می کردند و اکنون نیز انتظار داریم که آنها به ما مراجعه کنند، افزود: تاکنون بانک های خارجی مختلفی به ما مراجعه کرده اند.

کامیاب ادامه داد: به محض اینکه نتایح برجام اعلام شد پای بانک های خارجی به ایران باز و مذاکراتی در زمینه همکاری بانکی انجام شد که امیدواریم همکاری این بانک ها با ایران آغاز شود.

وی در ادامه درباره پیش بینی آینده بازار ارز ، گفت:‌ به هر حال آثار هیجانی تحریم ها از بین می رود البته بانک های مرکزی به طور عام درمورد نرخ ارز صحبت نمی کنند و این طبیعی است، زیرا هر گونه اظهارنظر در این مورد علامت غلط به بازار است.

وی درخصوص برنامه بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز به بازار ، اظهارداشت:‌ افزایش عرضه بستگی به بزرگی بازار دارد.

معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه، با اجرای برجام بانک های ما در بازار فعال خواهند شد و می توانند ارز حاصل از صادرات را جذب کنند ، گفت:‌ از طرفی نیز بانک ها می توانند کارهای تجاری از طریق ابزار های رسمی و متداول دنیا همانند اعتبارات اسنادی را تحت پوشش قرار دهند.وی ادامه داد: شبکه بین بانکی امنیت بالاتری دارد و به همین دلیل عمده فعالیت های صرافی ها به سیستم بانکی منتقل خواهد شد و در این صورت بازار ارز متشکل تری خواهیم داشت.

معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به جلسه عصر امروز بانک مرکزی با مدیران حوزه بین الملل بانک ها ، گفت:‌ این جلسه بسیار ویِژه بود زیرا هماهنگی های لازم برای انجام اقدامات در دوران پسا تحریم انجام شد، ضمن اینکه بخش نامه ای برای ساده سازی و عملیاتی کردن انجام امور در بانک ها در روز اجرای برجام تهیه شد.

وی ادامه داد:‌این بخشنامه این امکان را به وارد کننده می دهد که بدون توجه به نوع بانک و نوع ارزی که بر اساس آن کد تخصیص دریافت کرده است بتواند به بانک مراجعه کرده و درخواست گشایش اعتبار (ال سی ) از طریق بانک مسقط و یا بانک ایران و اروپا کند.

معاون ارزی بانک مرکزی تصریح کرد:از فردا که تعداد کارگزاران بیشتر می شود بانک های بیشتری را به بانک های ایرانی معرفی می کنیم تا امکان گشایش ال سی فراهم شود و در جلسه امروز عصر نیز اطلاعاتی در مورد شرایط افتتاح حساب و دیگر امور به بانک ها داده شد.

کامیاب گفت: مقررات قبلی مرکز مبادلات بر اساس ارز حواله ای بود اما هم اکنون بانک ها ملزم به گشایش اعتبار شدند ضمن اینکه در گذشته بانک ها مجاز بودند تا 100میلیون یورو حواله کنند، اما بر اساس مقررات جدید این رقم به 500 هزار یورو کاهش یافته و بیش از آن را باید گشایش اعتبار کنند.

وی درباره زمان راه اندازی بازار مشتقات ارزی ، اظهار داشت:‌ هماهنگی های لازم برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی انجام شده و جلساتی نیز در شورای بورس و بانک مرکزی تشکیل شده است و این بانک نیز موافقت خود را اعلام کرده است، اما هنوز زمان افتتاح آن مشخص نشده است.