دردسرهای بودجه 95/ وضعیت پروژه‌های عمرانی نگران‌کننده است

گروه اقتصادی- مهدی تقوی در گفت‌وگو با «افکارخبر» با بیان این مطلب اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده بیش از 66 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت پیش‌بینی شده که با توجه به روند کاهش قیمت در بازارهای جهانی و همچنین نوسان نرخ دلار، بعید به نظر می‌رسد که دولت بتواند این رقم را از صادرات نفت به‌دست آورد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای جهانی نفت، دولت باید نسبت به کسب درآمدی بین 50 تا 60 هزار میلیارد تومان از محل فروش و صادرات نفت برنامه‌ریزی کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: همچنین در بودجه سال آینده حدود 90 هزار میلیارد تومان درآمد مالیات به همراه مالیات ارزش افزوده و درآمدهای گمرکی می‌توان متصور شد که دولت در لایحه بودجه سال آینده این رقم را 85 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که به عبارت بهتر با کاهش این منابع روبه‌رو هستیم.

تقوی خاطرنشان کرد: دولت با اجرای صحیح قانون مالیات‌های مستقیم  و ممانعت از فرارهای مالیاتی و جلوگیری از برخی معافیت‌ها می‌تواند به درآمد خوبی دست یابد و بدین صورت کاهش درآمدهای نفتی تا حدی جبران خواهد شد.

وی گفت: به گفته برخی مسوولان ۲۰ درصد فرار مالیاتی در کشور اتفاق می‌افتد که دولت با ممانعت از این اتفاق می تواند بخش از کسری بودجه خود را تامین کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر دولت نتواند از محل سایر درآمدها، بودجه مورد نیاز خود را تامین کند، حتم بدانید با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد و کاهش قیمت نفت دولت را در تامین منابع بودجه سال ۹۵ در تنگنای جدی قرار می دهد.

تقوی با اشاره به این‌که کاهش قیمت نفت باعث توقف بسیاری از پروژه‌های عمرانی شده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته همواره بخش اعظمی از بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری ‌شده و پروژه‌های عمرانی تقریبا در تمام دولت‌ها نیمه‌کاره مانده‌اند و معمولا دولت‌ها برای جبران کسری بودجه اقدام به چاپ پول بدون پشتوانه کرده‌اند.