افت شاخص کل بورس یک روز پس از اجرای برجام

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 28 دی ماه 94، با 304 واحد افت به رقم 65 هزار و 119 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 86 واحدی عدد 10 هزار  و 310 واحد را تجربه کرد.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 636 واحدی عدد 71 هزار و 998 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 279 واحدی به عدد 44 هزار و 718 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 281 واحد کاهش به رقم 147 هزار و 373 واحد دست یافت.

امروز شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 11 واحدی عدد 711 واحد را تجربه کرد.

به گزار ش فارس، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت وگاز پارسیان با 100 واحد، تاپیکو با 99 واحد و بانک پاسارگاد با 36 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به دوش کشیدند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 90 واحد، مخابرات ایران با 37 واحد و همراه اول با 34 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند.

در پایان معاملات امروز ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 230 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 230 میلیون سهم طی 77 هزار و 712 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه تعاون، حق تقدم خرید سهام گسترش نفت و گاز پارسیان، بین‌المللی محصولات پارس، سرمایه‌گذاری توسعه اذربایجان، سخت آژند، گسترش نفت و گاز پارسیان، بین‌المللی توسعه ساختمان، کاربراتور ایران، چینی ایران، توسعه صنعتی و معدنی صبا نور، مجتمع فولاد خوزستان، گروه صنعتی بوتان، بیمه اتکایی امین، ایرانیت، عمران و سازندگی استان قزوین، صنایع پتروشیمی تخت جمشید،‌ نئوپان 22 بهمن از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های قند نیشابور، سازه‌پویش، داروسازی روز دارو بازگشایی شدند.

امروز همچنین آگهی عرضه اولیه سهام شرکت داروسازی کاسپین تامین از مجموعه شرکت‌های وابسته به تیپیکو منتشر شد.

بر این اساس 15میلیون سهم این شرکت معادل 10 درصد از کل سهام فردا برای اولین بار در بازار اول فرابورس کشف قیمت می‌شود.

به گزارش فارس، بازار سهام امروز شاهد غلبه ترس بر امید معامله‌گران هیجان‌زده‌ای بود که خود را گرفتار شایعات مختلف در بازار می‌دیدند.

امروز با تداوم تعدیل های ممتد کارگزارها در دامنه نوسان منفی قیمت گفت، روندی شکننده بر فضای معاملات حاکم شد.

برخی کارشناسان در این زمینه معتقدند فضای انتخابات پیش رو و دعواهای گروهی و حزبی شاید یکی از متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام در ایجاد این شکنندگی باشد.

این در حالی است که امروز بازارگردان‌ها و حقوقی‌های سهام شرکت‌های بزرگ با هدف کند کردن حرکت شاخص‌های بورس در سراشیبی افت قیمت‌ها به رویه همیشگی خود ادامه دادند.

بر این اساس در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی امروز بیش از 22 میلیون سهم به ارزش 5 میلیارد تومان کد به کد شد.

در نماد معاملاتی بیمه دی نیز امروز بیش از 21 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد و 405 میلیون تومان از سوی سهامدار حقوقی به کد شرکت‌های تابعه منتقل شد.

امروز در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز امروز بیش از 20 میلیون سهم به ارزش 5 میلیارد تومان کد به کد شد.

در نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان اما امروز 20 میلیون سهم به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان کد به کد شد.

در نماد ملی صنایع مس ایران نیز کمتر از 11 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد و 264 میلیون تومان کد به کد شد.

همچنین در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین 4 میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و 700 میلیون تومان کد به کد شد.

این در حالی است که امروز در جریان بازار خرده فروشی سهامدار عمده در نماد  صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بیش از 1.5 میلیون سهم را به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی  جابجا کرد.

در نماد معاملاتی مخابرات ایران نیز با هدف تقویت نماگرهای بورس بیش از 23 میلیون سهم از سوی سهامدار عمده بازارگردانی شد.

به گزارش فارس، اصلی‌ترین فروشندگان سهام امروز در گروه‌های بانکی دیده می‌شد.

این در حالی است که در گروه خودرویی‌ها همسو با برخی شایعات مبنی بر عقد قراردادهای جدید با شرکای خارجی بازارگردانی سهام همسو با تداوم حضور خریداران در روندی متعادل دنبال شد.

در این گروه سایپا و زامیاد با صف خرید پایدار میلیونی علی‌رغم حجم معاملات سنگین همراه بود.

به گزارش فارس، آنچه که از بازار سهام امروز می‌توان درک کرد اینکه علاقه متولیان بازار سهام و بازیگران بزرگ این بازار در شرایط فعلی تداوم بازارگردانی سهام در روندی متعادل بدون شکل‌گیری هیجان کوتاه مدت است.

به گزارش فارس، امروز در میانه میدان شنیده‌هایی مبنی بر رشد 21 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی از ابتدای سال 94 تاکنون به گوش رسید.

همچنین با وجود لغو تحریم سوئیفت و بانک ها عنوان شد که بانک انصار و بانک مهر اقتصاد همچنان در فهرست تحریم‌ها باقی خواهند ماند.

در گروه پتروشیمی‌ها نیز امروز عنوان شد که آخرین محاسبات نرخ خوراک بر اساس فرمول اعلامی وزرات نفت ارقامی بین 8.5 تا 9 سنت را برای هر متر مکعب بدست اورده است.

امروز در نماد معاملاتی «کگاز» عدم برنامه این شرکت برای فروش زمین مهراباد به بازار اعلام شد.

در نماد معاملاتی «شمواد» نیز لغو پیشنهاد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها تا پایان سال 94 به بازار اعلام شد.

به گزارش فارس، بازار سهام امروز بازاری شکننده و هیجان محور بود که با بازارگردانی و معاملات کد به کد برخی حقوقی های بزرگ بازار تلاش شد تا از سرعت آن در سراشیبی قیمت‌ها کاسته شود.

به نظر می‌رسد بازار سهام فردا روندی متعادل را از میانه ساعات معاملات در بازهی کم‌نوسان شاهد باشد.