بهای نفت در آمریکای شمالی منفی شد

بازارهای نفتی در جهان بر لبه تیغ قرار دارند و پیش بینی می‌شود بهای طلای سیاه به کمتر از 20 دلار نیز برسد. در برخی معاملات نفتی، بهای هر بشکه نفت تک رقمی شده است بطوریکه کانادا نفت آمیخته با قیر را 8 دلار در هر بشکه و پالایشگاه داکوتای شمالی در آمریکا، نفت خام همراه با سولفور را بشکه‌ای نیم دلار ارزشگذاری کرده‌اند.

 

پالایشگاه فلینت هیل بهای نفت خام ترش داکوتای شمالی را بشکه‌ای 0.5- دلار تعیین کرد. این نفت خام که سولفور بالایی دارد و از گونه‌های بی‌کیفیت به شمار می‌رود حتی به اندازه‌ای ارزش ندارد که خطوط لوله انتقال نفت را به اشغال خود در آورد و استخراج کنندگان باید برای خلاص شدن از شر محصول خود به این پالایشگاه بشکه‌ای نیم دلار بپردازند.

 

بهای این نوع خاص از نفت خام در زمان مشابه سال گذشته 13.5 دلار و در ژانویه 2014 به ازای هر بشکه  47.6 دلار بوده است. بلومبرگ در گزارشی نوشت: در این شرایط و با توجه به سقوط 70 درصدی بهای نفت در 18 ماه گذشته، بسیاری از تولید کنندگان نفت خام در آمریکا ناچار به تعطیلی چاه‌ها و توقف تولید خواهند شد.

 

چگونه بهای نفت منفی می‌شود؟ بهای این نوع خاص از نفت که دارای سولفور و ناخالصی‌های فراوانی است، از اخبار و چالش‌های بین المللی تاثیر فراوانی می‌پذیرد. البته کاهش بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت به کمترین سطح در یک دهه اخیر نیز نقش مهمی در منفی شدن بهای نفت ایفا کرده است. مشکل دیگر، محدود بودن خطوط لوله‌ پالایشگاه داکوتای شمالی است که با توجه به پایین بودن بهای نفت، نگهداشتن نفت بی‌کیفیت حاوی سولفور، معروف به نفت ترش، برای پالایشگاه مقرون به صرفه نیست و مجبور می‌شود به دیگر شرکت‌های نفتی بشکه‌ای نیم دلار پرداخت کند تا نفت بی‌کیفیت را از لوله‌ها جمع‌آوری کرده و برای انجام برخی پالایش‌ها نزد خود ببرند. البته تمام شرکت‌های نفتی هم حاضر به خرید نفت ترش نیستند. به عنوان مثال شرکت نفتی "انبریج" در کانادا قوانین سختی دارد و هرگز نفت با ناخالصی بالا را وارد سامانه خط لوله خود نمی‌کند. به همین دلیل است که پالایشگاهی مانند داکوتای شمالی برای خلاص شدن از این نوع نفت با مشکلات جدی روبرو است. مدیران این پالایشگاه معمولا مجبور می‌شوند برای خارج کردن نفت ترش، از راه‌های انتقالی پرهزینه مانند اجاره واگن‌های باری قطار و یا کامیون‌های مخصوص حمل سوخت استفاده کنند. 

 

نفت ترش با ناخالصی بالا هیچگاه ارزش قابل توجهی نداشته است؛ اما پایین آمدن بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت موجب شد بهای نفت ترش کاملا منفی شود.