نگرانی از افزایش واردات در پس برجام

محمد خوش‌چهره، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به لغو تحریم‌ها و اقتصاد پسا تحریم گفت: در یک تحلیل ساده از اقتصاد ایران و بحث تحریم‌ها و نقش تحریم‌ها باید گفت اقتصاد ایران یک آهنگ حرکتی داشته که این آهنگ حرکت متکی بر اقتصاد نفتی بوده است و ضمن اینکه واردات گسترده، کم‌توجهی به بنیان‌های اصلی تولید ملی و در کنار آن اقتصاد سنتی و متغیرهای کلان و به طور کل اقتصاد کلان متاثر از این وضعیت بوده است.

 

وی ادامه داد: برخی از اشتباهاتی در این آهنگ حرکت وجود داشته که کاسبی از درآمدهای نفتی و خام فروشی و همچنین تاکید در نوعی رفتار مصرفی نشان از این اشتباهات دارد.

 

خوش‌چهره افزود: بعد از جنگ فضایی ایجاد شد تحت عنوان گسترش شهرها و شهرنشینی و فرهنگ بی‌رویه مصرف که تحریم‌ها کند کننده آن آهنگ حرکت اصلی بود و بنابراین با لغو برجام می‌توان انتظار داشت در بهترین حالت دوباره آن آهنگ گذشته تداعی شود و تحولی صورت نگیرد.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: به دلیل نوع عینکی که در رویکرد حاکمیتی در نظام تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری،‌برنامه‌ریزی و مدیریت کلان اقتصادی قبل از دوران دفاع مقدس و در اهداف قانون اساسی و در دیدگاه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بوده باید تحولاتی در اقتصاد کلان صورت گیرد که اگر شاهد تغییری در آن نباشیم هر نوع گشایشی با واقعیت اقتصاد ملموس ما زاویه بسیار گسترده‌ای دارد.

 

وی در پایان یادآور شد: اجرای برجام در بهترین حالت دوباره تشدید واردات و ایجاد فضاهای حاکم در خود در اوج کارکرد متغیرهای با همان مکانیسم خواهد بود اما در یک نگاه غیر واقعی اگر تغییر رویکرد شود می‌توان قضاوت کرد که برداشتن موانع این تغییر رویکرد تحلیل دیگری را در بردارد که فعلا از تحلیل آن اجتناب می‌کنم.