هواپیماهای «دست دوم» در راه ایران

 گزارش‌های کم و بیش رسمی بیان می‌دارد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های ایرلاین‌ها برای نوسازی و افزایش تعداد ناوگان خود، تا پایان سالجاری دستکم ده فروند هواپیمای جدید با عمر میانگین 11 سال وارد کشور خواهند شد.

 

"مقصود اسدی سامانی" افزود که سن هواپیماهای خریداری شده متفاوت بوده و این هواپیماها به تدریج وارد کشور می‌شوند.

 

وی، درباره واردات هواپیمای صفر کیلومتر، گفت که در شرایط کنونی و در کوتاه مدت توقع واردات هواپیمای صفر کیلومتر معقول نبوده و نباید در این مورد برای مردم توقع کاذب ایجاد کرد.

 

به گفته اسدی سامانی، برخی از هواپیماهای خریداری شده نیازمند (سی‌چک) بوده که انجام این امرهم منوط به صرف زمان مناسب است.

 

دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی، اظهار داشته که واردات یک فروند هواپیمای صفر کیلومتر حداقل 70 میلیون دلار اعتبار نیاز دارد که با توجه به ناتوانی شرکت‌های هواپیمایی، خرید هواپیمای نو برای آنها مقدور نیست.

 

وی، واردات هواپیمای صفر کیلومتر با توجه به محدودیت منابع مالی شرکت‌های هواپیمایی را منوط به مشارکت بانک‌ها و یا گشایش منابع مالی و اعتباری دانست و در عین حال

اذعان داشت : با وجود پیگیری‌های جدی ایرلاین‌ها و مقررات غیرقابل انعطاف صندوق توسعه ملی این شرکت ها نتوانسته‌اند از صندوق توسعه ملی اعتباری بگیرند و تلاش‌های آنها بی نتیجه مانده است.

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی سن ناوگان هواپیمایی در برنامه پنجم توسعه را نامعلوم دانست و  گفت : در برنامه چهارم توسعه هم سال ساخت هواپیماهای کشور باید به 15 سال می‌رسید اما به دلیل عدم تامین منابع مالی اهداف برنامه چهارم توسعه دایر بر کاهش سن هواپیما محقق نشد.

 

وی، برآورد کرد که سن هواپیماهای موجود کشور حداقل 20 سال باشد و در ادامه تصریح کرد : استاندارد سن هواپیماهای موجود در کشورهای مختلف دنیا از جمله در منطقه خاورمیانه بین 10 تا 12 سال است.

 

اسدی سامانی گفت: به دلیل بی توجهی به صنعت حمل و نقل هوایی عقب‌ماندگی تاریخی در این صنعت ماندگار شده است.

 

دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت که در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی موجود در کشورسود ده نبوده و درباره ادغام شرکت‌های ضعیف هواپیمایی با یکدیگر هم گفت که برای تحقق این امر مؤسسین شرکت‌ها باید به جمع‌بندی برسند که تاکنون درباره ادغام شدن در یکدیگر به نتیجه نرسیدده اند.

 

اسدی سامانی خبرداد که سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال به سرانجام رساندن کفایت مالی شرکت‌های هواپیمایی است.

 

دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی در ادامه احتمال داد تعداد هواپیماهای موجود کشور تا افق سند چشم انداز 1404 باید به 581 هواپیما برسد که در حال حاضر 256 هواپیما در کشور وجود دارد که متوسط سن آنها حداقل 20 سال است.

 

وی افزود: به دلیل تکلیفی بودن نرخ بلیط هواپیما درآمد شرکت‌های هواپیمایی درنقطه سر به سر نبوده است.

 

سامانی درباره واردات هواپیمای روسی هم گفت که در حال حاضر بحث واردات هواپیما مطرح نبوده و پیشنهادی مبنی بر واردات هواپیماهای سوخو و توپولوف از روسیه مطرح نشده است.

 

گفتنی است چند روز پیش وزیر راه و شهرسازی از توافق با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۴ هواپیما برای هما بعد از لغو تحریمها خبر داده بود.

 با این حال برخی از شنیده ها نشان میدهد تعداد زیادی از هواپیماهای مذکور صفر کیلومتر نبوده و کارکرده می باشند و طرف فرانسوی قصد دارد تا هواپیماهای دست دوم به شرکتهای ایرانی قالب کند.