تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر محوریت اقتصاد مقاومتی در تصمیمات دولت، حتی پس از امضای توافق هسته‌ای در تیر 1394 و اجرای برجام در هفته جاری صریح‌تر و جدی‌تر هم شده است.

مقام معظم رهبری در هفته جاری هم در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور و هم در سخنان روز گذشته در جمع مسئولان انتخابات، با صراحت بیشتری بر لزوم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور و معیشت مردم و نگاه واقع‌بینانه (نه خوشبینانه) به نتایج لغو تحریم‌ها تاکید کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز چهارشنبه در دیدار دست‌اندرکاران انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان با رد این سخن که رفع تحریم‌ها به معنای پایان مشکلات معیشتی مردم و حل معضلات اقتصادی است، افزودند: بهبود سفره‌های مردم و پیشرفت اقتصادی، برنامه و مدیریت می‌خواهد که این را بنده به همه دولت‌ها گفته‌ام.

ایشان اقتصاد مقاومتی را راهبرد اصلی حل مشکلات اقتصادی برشمردند و با تأکید بر پیگیری جدی مسئولان برای اجرای برنامه‌های تنظیم شده دستگاه‌ها افزودند: دوختن چشم به دست دشمن، مشکلی را حل نمی‌کند، باید اقتصاد ایران را به‌گونه‌ای تقویت و مستحکم کنیم که در مقابل تکانه‌های خارجی بایستد و تأثیر نپذیرد.

رهبر انقلاب در نکته مهم دیگری افزودند: رفت و آمدهای کنونی هیأت‌های خارجی و بسته شدن قراردادها، نباید به هیچ‌وجه به صنعت و تولید و کشاورزی داخل لطمه بزند، مسئولان مراقب باشند.

رهبر انقلاب فرمودند: تحریم‌ها برداشته شد؛ آیا مشکلات معیشت و سفره‌ مردم حل خواهد شد؟ نه؛ من هم در این دولت و هم در دولت قبل گفتم مشکلات اقتصادی ممکن است 20 تا 40 درصد مربوط به تحریم‌ها باشد، بقیه مربوط است به ما، ما باید درست عمل کنیم. برنامه و مدیریت لازم است.

تعریف بس است، اجرا کنید

در همین حال، دکتر محمد خوش‌چهره، کارشناس اقتصادی گفت: فرمایشات دیروز رهبر معظم انقلاب هر کدام به نوعی روی اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید داشت و دستگاه‌ها هر چه سریع‌تر باید برای اجرای این سیاست درمانی اقتصاد، کار خود را آغاز کند و از تعریف و تمجید فاصله گرفته و وارد فاز عملیاتی شود. وی افزود: یکی از این موضوعات معیشت خانوارهاست که این شاخص نشانه کارآمدی دولت‌ها به‌شمار می‌آید. البته روی این موضوع قانون اساسی هم تاکید زیادی داشته است.

خوش‌چهره تصریح کرد: متاسفانه سیاست‌های نامناسب تدوین شده اقتصادی بدون این‌که مردم در آن دخیل باشند، باعث شده تا قدرت خرید آنها کاهش یابد. سیاست‌های تورم زا فرصت‌های شغلی را مانند واردات کاهش می‌دهد و همین مساله باعث می‌شود توان خرید خانوارها روند نزولی پیدا کند.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای قطع ارتباط با دیگر کشورها نیست بلکه به‌این معناست که باید با قدرت در صحنه‌های بین‌المللی ظاهر شویم. به همین دلیل اقتصاد از درون باید پویا باشد تا بتواند وارد اقتصاد جهانی شود.

خوش‌چهره گفت: درآمد ملی باید مبتنی بر تولید ملی باشد نه این‌که بخواهیم با فروش مواد خام خدادادی، کشور را اداره کنیم.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: سرمایه‌گذاری‌های خارجی باید توجیه اقتصادی، اجتماعی و فنی داشته باشد و دولت می‌تواند با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با استناد به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی این مهم را اجرایی کند.

حرف و عمل متفاوت دولت

همچنین دکتر بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی اظهار کرد: برنامه ششمی که تقدیم مجلس شد با سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که رهبر معظم انقلاب به دولت ابلاغ کردند، تفاوت داشت و اصلا شبیه به هم نیستند.

وی افزود: به نظر من حرف و عمل دستگاه‌ها با هم متفاوت است به این دلیل که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، تاکید شده که اقتصاد باید درون زا و برون نگر باشد و از درآمدهای نفتی فاصله بگیرد، اما دولت در بودجه سال 95 افزایش فروش نفت را در برنامه داشته و متاسفانه خبری هم از ساخت پالایشگاه و افزایش توان پتروشیمی نیست.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران خارجی به هیچ وجه فناوری خود را به کشور ما منتقل نخواهند کرد. به این دلیل که ما بعد از مدتی برای آنها رقیب محسوب می‌شویم و آنها بیشتر به دنبال فروش محصولات خود در بازار ایران هستند، مانند خودروسازان.

اکنون خودروسازان فرانسوی و آلمانی وارد ایران شده‌اند تا محصولات خود را به بازار ایران بدهند، غافل از این‌که مشکل اقتصاد کشور اشتغال است.

غرب نمی‌خواهد ایران رشد کند

از سوی دیگر، دکتر عبدالمجید شیخی، اقتصاددان گفت: با نگاهی گذرا به روند برخورد غرب در دو سال اخیر، می‌توان متوجه شد که غربی‌ها نمی‌خواهند ایران دارای رشد اقتصادی پایدار باشد و متاسفانه از آنجا که کشور ایران به نفت وابستگی شدید دارد، قیمت آن را کاهش دادند تا درآمدهای کشور روند نزولی داشته باشد.

وی افزود: زمانی که تحریم‌ها برداشته شد، ایران به دلیل کاهش قیمت نفت می‌توانست از بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری خارجی نیازهای خود را برطرف کند، اما مصوبه جدید کنگره آمریکا مبنی بر این‌که اگر کسی به ایران برود از سوی دولت آمریکا با برخوردهایی روبه‌رو خواهد شد، این موضوع را جبران کرد تا درآمدی نصیب ایران نشود.

شیخی تاکید کرد: تنها راهی که می‌تواند اقتصاد ایران را از شرایط بحرانی نجات دهد، کاهش وابستگی به نفت و همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی است. اما برنامه‌های متوازن نشان می‌‌دهد نقدینگی افزایش یافته، اما همچنان بنگاه‌های اقتصادی در رکود هستند و در این صورت نتیجه می‌گیریم که این نقدینگی به بخش دلالی انتقال یافته است و نظام بانکی باید روی این موضوع با جدیت بیشتری کار خود را دنبال کند.

این اقتصاددان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خارجی باید همراه با انتقال فناوری باشد نه این‌که با کوچک‌ترین اشاره آنها سرمایه‌های خود را از کشور خارج کنند و بگویند شما تحریم شدید و ما نمی‌توانیم ادامه همکاری داشته باشیم.