مدیر «بریتیش پترولیوم» ضمن تاکید بر لزوم «احتیاط برای سرمایه‌گذاری در ایران» پس از توافق هسته‌ای اخیر، تاکید کرد که بهای جهانی نفت در نیمه دوم سال جاری افزایش می‌یابد.

در حالی که نوسانات و کاهش قیمت جهانی نفت در بازارهای بین‌المللی ادامه دارد، رئیس یکی از شرکت‌های بزرگ انرژی در جهان از افزایش بهای نفت تا کمتر از ۵ ماه آینده خبر داده است.

مدیر شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم(بی‌پی) در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی تاکید کرد که در نیمه دوم سال جاری میلادی بهای جهانی نفت افزایش خواهد یافت.

«باب دادلی» با بیان آنکه احتمال آنکه بهای نفت تا ۱۰ دلار هم کاهش بیابد، «غیرممکن نیست»، افزود البته چنین قیمتی دوام نخواهد داشت و در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ بهای نفت افزایش می‌یابد.

او گفت: «امسال دو نیمه وجود خواهد داشت که در نیمه اول یک تزلزل واقعی را خواهیم دید و در نیمه دوم در ماه‌های آوریل یا می در حالی که بازارهای سهام فصل تابستان در نیمکره شمالی آماده می‌شوند، پس از آن با توجه به افزایش تقاضا در چین و آمریکای شمالی، در نیمه دوم سال حرکت بهای نفت به مسیر رو به بالا آغاز خواهد شد».

مدیر بریتیش پترولیوم ادامه داد: «ما شاید تا میانه سال، بهای ۳۰ تا ۴۰ دلار را ببینیم و به نظر من تا پایان سال این قیمت می‌تواند به ۵۰ دلار یا بیشتر باشد».

دادلی با تاکید بر اینکه احتمال باقی بودن چندین ماهه بهای نفت زیر ۲۰ دلار باقی بماند، رسیدن بهای نفت به ۱۰۰ دلار یا بیشتر را تا پایان سال ۲۰۱۶ «بعید» خواند.

خبرنگار بی‌بی‌سی از مدیر بریتیش پترولیوم درباره رفع تحریم‌های ایران و علاقه این شرکت انگلیسی برای سرمایه‌گذاری در بازار این کشور سوال کرد که او گفت: «ما با دقت در حال بررسی و نظاره کردن اوضاع هستیم».

وی با اشاره به باقی بودن تحریم‌های آمریکا در برخی حوزه‌های علیه ایران،‌ بر لزوم محتاط بودن برای سرمایه‌گذاری در ایران تاکید کرد و گفت: «ما باید خیلی مراقب باشیم. فرصت‌های موجود(سرمایه‌گذاری) باید اقتصادی و مقرون به صرفه باشد».

دادلی افزود: «اکنون یک دنیایی از رقابت شدید برای سرمایه‌گذاری جهانی در نفت و گاز در جریان است شما ایران را دارید و مکزیک هم دارد اضافه می‌شود. ما باید خیلی به دقت انتخاب کنیم».

مدیر بریتیش پترولیوم افزود: «فکر نمی‌کنم هرکسی بخواهد در ایران سرمایه گذاری کند فقط به خاطر اینکه این ایران است. باید یک تصمیم اقتصادی درباره استفاده از سرمایه بسیار محدودمان اتخاذ شود».