ناوگان هواپیمایی فرسوده جوان می‌شود؟

تحریم های غرب علیه صنعت ناوگان هواپیمایی به خصوص بخش مسافری از دوران پس از انقلاب شروع شده بوده به طوری  که در ابتدا با ممنوع شدن فرود در برخی از فرودگاه ها شروع شد تا اینکه به فروش هواپیما رسید تا جایی این موضوع پیش رفت به طوری که شرکت های هواپیمایی برای خرید یک فروند هواپیماها باید با چند شرکت قراردادهای ظاهری به امضا می رساندند و هواپیما در چند کشور می‌چرخید تا در نهایت به ایران می رسید. گاه این خرید پردردسر هواپیماهای فرسوده،30 تا 40 درصد گرانتر از نرخ بازار برای شرکت های هواپیمایی کشورمان تمام می شد. 

 

در سال های اخیر نیز این تحریم ها شکل جدیدی به خود گرفت و شرکت های هواپیمایی کشورمان حتی اجازه‌ سوخت گیری و تنظیم باد چرخ‌های هواپیما را در برخی از فرودگاه ها نداشتند.

 

با تغییر رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم ، ورق برای شرکت های هواپیمایی داخلی برگشت و فصل جدیدی برای صنعت هوانوردی کشورمان آغاز شد. توافق مذاکرات هسته‌ایی؛ در طی روزهای اخیر نخستین بارقه های امید برای جوان سازی ناوگان فرسوده هوایی ایران را نمایان ساخت تا مسوولان هوایی کشورمان مذاکراتی را با شرکت های بزرگ سازنده هواپیمایی آغاز کنند. حال با آغاز برجام همه منتظر هستند که فعالان این صنعت به فکر نوسازی ناوگان پیر و فرسوده بیتند تا کمتر شاهد حوادث در  بخش باشیم.

 

بنابراین با شروع برجام همه مسولان سعی می‌کنند با اتخاذ تدابیر هوشمندانه وارد عرصه مذاکرات شده تا از این فرصت به دست آمده استفاده بهینه را داشته باشند.

 

طبق سند چشم اندازی که برای صنعت هوانوردی تعریف شده است، ناوگان هوایی کشورمان تا سال 1404 به 400 فروند هواپیمای مسافربری نیاز دارد و طبق گفته  عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی این صنعت نیازمند سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری در طول 10 سال آینده است.

 

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود

 

سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه باید هرچه سریع‌تر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی صورت بگیرد، تصریح کرد: امیدوارم مسئولان دست اندرکار زمان زیادی برای خرید هواپیما را از دست ندهند؛چراکه حمل و نقل هوایی کشور باید به سرعت توسعه و ارتقا یابد.

 

وی با بیان اینکه باید زمینه گسترش تولیدات جدید در زمینه هواپیما در کشور فراهم شود،گفت: شرایط موجود در صنعت هوایی کشور شرایطی نیست که مورد قبول باشد.

 

هاشمی با تاکید بر اینکه لازم است که به سرعت زمینه خدمت رسانی به مردم در بخش صنعت هوایی ارتقا یابد،افزود: خرید هواپیما از آمریکا فرصت بی بدیل برای ورود بخش خصوصی در این صنعت بوده تا از این فرصت استفاده کرده و جای خود را در بخش حمل و نقل پیدا کند.

 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،یادآور شد: همسان‌سازی کیفیت و کمیت در بخش هوایی ضرورتی است که باید بیش از پیش مدنظر مسئولان مربوطه باشد.

 

وی تاکید کرد: امروز که زمینه برای حل مشکلات این صنعت با توجه به توافقات پیش بینی شده فراهم است امید است بتوانیم در یک فرصت کوتاه این بازنگری را در قانون داشته باشیم و بتوانیم اهدافی که مورد انتظار است برای ارتقای سطح ایمنی و توسعه خدمات فراهم کنیم.

 

نباید ازحول حلیم تو دیگ افتاد

 

علیرضا اعتمادی کارشناس صنعت هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه هوانوردی ناوگان مسافری هم‌اکنون با سه چالش دست و پنجه نرم می‌کند گفت: باید سه برنامه کوتاه، میان مدت و بلندمدت برای رسیدن به اهداف مورد نظر در این صنعت ترسیم شود در غیر اینصورت در آینده با موانع زیادی مواجه خواهیم شد.

 

وی تصریح کرد: در مرحله نخست باید تعداد صندلی با توجه به میزان جمعیت و پراکندگی جمعیت و نوع اقلیم افزایش پیدا کند در کنار این موضوع همپنین باید به فکر نوسازی ناواگان پیر و فرسوده بود.

 

اعتمادی افزود: در کنار این مسایل باید ناوگان هواپیمایی باید از نظر ارائه خدمات و کیفیت هواپیما ارتقا پیدا کند این امر هم ر ا نباید فراموش کرد که با شروع برجام باز هم به فکر هواپیماهای فرسوده بود یعنی با این روش از حول حلیم به دیگ بیفتیم باید هوشمندانه وارد عمل شد.

 

هم‌اکنون با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها خرید انواع هواپیماهای مسافربری از کوتاه برد گرفته تا بلند برد به همراه قطعات آن در حوزه هوانوردی، در بازارهای جهانی برای ایران امکان پذیر شد. از سوی دیگر برآورد می شود ایران در دهه پیش‌رو، بین 400 تا 500 فروند هواپیمای مسافربری نیاز داشته باشد که این نیاز عظیم، توجه سازندگان هواپیماهای مسافربری را به خود جلب کرده است. به این ترتیب جذابیت بازار هوایی ایران موجب شد بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کنند و گفت‌و‌گوهایی نیز میان مقامات صنعت هوایی کشور و این شرکت‌ها انجام شود.

 

می‌توان یادآور شد: اکثر کارشناسان بر این باورند باید قبل از ورود به عرصه مذاکرات بایستی تمام جوانب را بررسی کرد تا این فرصت بکر و تازه به تهدید مبدل نشود حالا باید منتظر ماند و دید مسولان رده بالای کشور برای رسیدن به اهداف چشم‌اندار چقدر در جهت نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور تلاش می‌کنند.