کاهش بهای نفت، عربستان را با مشکلات مالی و اقتصادی گوناگونی روبرو کرده است. عوامل متعددی در ایجاد این مشکلات سهیم بوده اند. افت ناگهانی بهای نفت، اختلاف ارزش دلار و ریال سعودی، کاهش منابع مالی و بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت از جمله عواملی هستند که در ایجاد مشکلات مذکور نقش مهمی ایفا کرده اند.

 

افت ناگهانی بهای نفت:

 

90 درصد از درآمد عربستان از محل صادرات نفت تأمین می شود. اما به دلیل کاهش نفت، سال گذشته کسری بودجه عربستان به 98 میلیارد دلار رسید. این رقم در سال پیش از آن 38 میلیارد و 600 میلیون دلار بود. در ادامه بروز چنین مشکلاتی، اکتبر سال گذشته، صندوق بین المللی پول، هشدار داد که این پادشاهی تا پنج سال آینده منابع مالی خود را از دست خواهد داد. 

 

افت ارزش ریال در برابر دلار:

 

ارزش واحد پولی ریال با افزایش و کاهش قیمت دلار  رابطه مستقیم دارد که افت قیمت نفت این مسئله را هم به چالش کشیده است. هم اکنون هر دلار برابر 3.75 ریال است که نمی تواند نقش مثبتی در اقتصاد راکد عربستان بازی کند.  

 

کاهش منابع مالی:

 

به گزارش نشریه تایم در روز چهارشنبه، سرمایه های کشور عربستان هم اکنون 100 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته نزول پیدا کرده است. هم اکنون کل دارایی این پادشاهی به 620 میلیارد دلار رسیده است که تنها برای ادامه و بقا کافی است. 

 

بازگشت ایران به بازار جهانی:

 

ایران با تصویب برجام و لغو تحریم ها دوباره به بازار انرژی های جهانی بازگشت. حتی قبل از برقراری اولین مبادله بازرگانی ایران، ارزش بورس عربستان سعودی 5 درصد کاهش یافت. 
دولت سعودی در نوامبر سال 2014، صادرات نفتی خود را به 10.6 میلیون بشکه در روز افزایش داد. این موضوع، یکی از عوامل مشکل ساز در سامانه های اقتصادی و سیاسی بود که نشان دهنده نبود فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری در این منطقه است.