چرا آمد و شد هیات‌های تجاری به ایران منجر به قراردادهای اقتصادی نمی شود؟

گروه اقتصادی - کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی  در پاسخ به این پرسش که چرا آمد و شد هیات های تجاری به ایران منجر به قراردادهای اقتصادی نمی‌شود؟ اظهار داشت: به‌نظرم عدم شناخت جدید از کشورمان و در صدر اخبار قرار داشتن کشور در مذاکرات اخیر هسته‌ای، باعث ورود حدود ۱۵۰ هیات تجاری از حدود ۵۰ کشورجهت ارزیابی اوضاع  طی سال‌جاری از کشور بوده است.

به گزارش افکارخبر وی با بیان این‌که برای جذب هیات‌ها در کشور برنامه نیاز است، افزود: در ضمن آمدن هیات‌های خارجی به شرطی ارزشمند است که منجر به سرمایه‌گذاری شود.

معاون سابق سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: تسهیل فضای کسب و کار، ایجاد فضای امن و مطمئن، ایجاد زیرساخت‌های پولی و بانکی، به رسمیت شناختن مالکیت سهم سرمایه‌گذار خارجی و اجرای کامل قانون سرمایه‌گذاری، هدایت سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های علمی و فناورانه، هدایت به‌منظور تکمیل ظرفیت خالی واحدهای تولیدی برای جذب نقدینگی از طرف سرمایه‌گذار خارجی و اقدام در چارچوب سرمایه‌گذاری مشترک، ایجاد برندسازی مشترک، ورود به بازارهای جدید، اطمینان از برگشت سرمایه و تضمین کافی و طرح جامع سرمایه‌گذاری، از اهم مواردی است که در جذب سرمایه‌گذار خارجی بایستی مدنظر قرار گیرد.

کرمانشاهی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری باید در خدمت تولید صادراتی باشد، تصریح کرد: این نکته باید مدنظر قرار گیرد که حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی باعث تشویق سرمایه‌گذار خارجی میگردد.

وی خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌گذار غیر از طرح‌های بزرگ مثل نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و خودروسازی باید شامل واحدهای کوچک و متوسط هم بشود.