بازار ایران بزرگترین بازار نوظهور از زمان فروپاشی شوروی

لرد لامونت سیاستمدار انگلیسی و نماینده ویژه تجاری بریتانیا در امور ایران می‌گوید که بازار نوظهور ایران بزرگترین بازار نوظهور از زمان فروپاشی شوروی سابق است.

وی که به تازگی به عنوان نماینده تجاری بریتانیا در امور ایران منصوب شده است، نسبت به سود شرکتهای انگلیسی در ایران ابراز خوشبینی کرد و تاکید کرد که لغو تحریمها فرصتهای زیادی را فراهم آورده است.

وی به ایندیپندنت گفت: ایران چهارمین ذخایر نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را داراست و این 2 مقوله روی هم ایران را یکی از کشورهای سرشار از انرژی جهان قرار داده است و برخلاف دیگر کشورهای تولید کننده نفت، اقتصاد ایران دارای ابعاد و جنبه‌های دیگری نیز است.

لامونت اضافه کرد؛ ایران دارای کارخانه تولید خودرو است که این کارخانه تمایل به همکاری با شرکتهای خارجی دارد.

با این حال وی تاکید کرد که تجارت انگلیس با ایرات مایلها با کشورهای دیگر فاصله دارد و به عنوان مثال یک هفتم تجارت آلمان با ایران است و حتی پایینتر از آمریکاست که تجارت با ایران را غیرقانونی کرده است. وی تاکید کرد که اکنون یک فرصت ویژه به وجود آمده است تا این شرایط را تغییر دهیم.

لرد لامونت که قبلا نیز رئیس اتاق تجارت ایران-انگلیس بوده است درباره نقش منفی ایران در معادلات منطقه‌ای گفت: من روایت غرب درباره ایران را قبول ندارم. غربیها درباره مداخله ایران در دیگر کشورها صحبت می‌کنند اما وقتی آل سعود در یمن دخالت می‌کند و یا شورشیان سوری را تامین مالی و تسلیحاتی می‌کند آنها درباره مداخلات عربستان سعودی چیزی نمی‌گویند.

وی تاکید کرد که این تقصیر ایران نیست که نفوذش در عراق زیاد شده است؛ نفوذ ایران در منطقه به خاطر اقدامات غربیها زیاد شده است. این ایران نبود که صدام را ساقط کرد.

وی دوازدهمین نماینده تجاری انگلیس در ایران است که توسط دیوید کامرون نخست وزیر این کشور منصوب شده است.