جزئیات تازه ازصادرات بنزین پایه

برای پنجمین سال متوالی سوآپ بنزین ایران متوقف مانده و پس از سوآپ حدود ۱۶ هزار تن بنزین در سال ۱۳۸۸ از کشورهای حاشیه دریای خزر، هم اکنون حجم سوآپ این فرآورده استراتژیک نفتی کماکان در نقطه صفر باقی‌مانده است.

بر اساس گزارش رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سال گذشته بیش از ۱۲۵ هزار تن فراورده نفتی شامل ۱۱۰ هزار تن نفت کوره و ۱۵ هزار تن گازوئیل ایران از کشورهای حاشیه دریای خزر به ویژه ترکمنستان و قزاقستان سوآپ کرده است.

حجم سوآپ فرآورده نفتی ایران سال گذشته بالاترین میزان پس از سال ۱۳۸۸ تاکنون است که پیش بینی می شود امسال حجم سوآپ نفت کوره و گازوئیل از کشورهای حاشیه دریای خزر با افزایش بیشتری همراه شود.

علاوه بر این ایران سال گذشته بالغ بر هفت میلیون و ۴۵۰ هزار لیتر انواع فرآورده نفتی به کشورهای مختلف منطقه صادر کرده است که بخش عمده صادرات فرآورده نفتی کشور را محموله های نفت کوره تشکیل داده‌اند.

نکته جالب توجه درباره صادرات فرآورده‌های نفتی کشور، صدور نفتا یا بنزین پایه بوده به طوری‌که سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار تن نفتا توسط ایران به بازار جهانی و منطقه‌ای عرضه شده است.

از سوی دیگر سال گذشته حدود ۱۰ هزار تن گازوئیل و بیش از ۶ میلیون و ۷۴۰ هزار نفت کوره توسط ایران به بازار جهانی صادر شده است که افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی منجر به افزایش صادرات فرآورده های نفتی کشور خواهد شد.

عباس کاظمی با اعلام اینکه در سال‌جاری برای نخستین بار ایران به جمع کشورهای صادرکننده انواع فرآورده های نفتی همچون گازوئیل، بنزین هواپیما، نفتا، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع پیوسته است، گفته است: یکی از مهمترین دلایل افزایش ظرفیت مازاد تولید فرآورده‌ نفتی و به ویژه گازوئیل برای صادرات، افزایش تولید و گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ظرفیتی معادل ۱۸ میلیون لیتر در روز برای صادرات گازوئیل ایجاد شده است، اظهار کرده است: علاوه بر این، امسال ایران در کنار صادرات نفت، به جمع کشورهای صادرکننده بنزین هواپیما و سوخت جت هم تبدیل شده است.