بررسی احتمال صدور مجبور فعالیت بانک‌های ایرانی در لندن

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دو منبع آگاه روز دوشنبه اعلام کردند نهادهای نظارتی انگلیس در حال بررسی این موضوع هستند که آیا پس از سال‌ها تحریم، به دو بانک ایرانی در لندن اجازه از سر گیری فعالیت بدهند یا خیر. 

 

این منابع آگاه در این باره به خبرگزاری رویترز اعلام کردند «بانک ملی» و بانک «پرشیا اینترنشنال،» تنها زمانی قادر خواهند بود در انگلیس فعالیت کنند که معیارهای «بانک انگلیس» را در خصوص شرکت‌های مالی محقق کرده باشند. 

 

توافق هسته‌ای ایران که اوایل ماه کنونی حاصل شد، به لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بانک‌های ایران انجامید. این موضوع می‌تواند بانک‌های ایرانی را به انگلیس باز گرداند. این بانک‌ها کمتر از ۱۰ سال پیش بود که به سود فزاینده و رشد روابط خود با اروپا افتخار می‌کردند. 

 

مقامات «بانک خاورمیانه» ایران و یک مقام ارشد بانک مرکزی این کشور در این باره به خبرگزاری رویترز اعلام کردند پس از آنکه بانک‌های بین المللی اقدام به برقراری ارتباط با همتایان ایرانی خود از طریق شبکه تراکنش‌های مالی جهانی «سوییفت» کنند، ایران ظرف مدت چند هفته آینده همکاری خود را با نظام بانکداری جهانی از سر خواهد گرفت. 

 

این منابع آگاه افزودند: بانک ملی و بانک بین المللی پرشیا در خصوص از سر گرفتن فعالیت‌های خود در انگلیس از مدت‌ها پیش با نهاد نظارتی وزارت خزانه داری این کشور در تماس بوده‌اند. این دو بانک همچنین در واحد «کسب و کارهای نوپای بانکی جدید» قرار گرفته‌اند که «اداره تنظیم مالی» انگلیس و «اداره مقررات احتیاطی» این کشور، هفته گذشته از آن رونمایی کردند. هدف از راه اندازی این واحد، کمک به بانک‌های جدید برای ورود به بازار عنوان شده است. 

 

بانک‌های ایرانی اکنون در حال همکاری با نهادهای نظارتی هستند تا به سرعت، خود را با مقررات جدید انگلیس از جمله مقررات الزامات سرمایه، مدیریت ریسک و نحوه اداره هماهنگ کنند. 

 

بانک ملی و بانک پرشیا اینترنشنال به درخواست‌های مطرح شده برای اظهار نظر درباره این موضوع پاسخ ندادند. 

 

در بیانیه دولت انگلیس در این باره آمده است: «دولت انگلیس از گسترش روابط تجاری با ایران کاملا حمایت می‌کند و کسب و کارهای انگلیس را ترغیب می‌کند تا از فرصت‌های تجاری که در این زمینه به وجود می‌آید، بهره برداری کنند. با این وجود، برخی تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی است، بنابراین کسب و کارهای انگلیس باید همچنان اطمینان حاصل کنند که فعالیت‌های آن‌ها همسو با همه رژیم‌های تحریم است.»