تنور صادرات ال‌ان‌جی داغ می‌شود؟

 با شروع برجام بازار بحث صادرات گاز و گاز طبیعی مایع شده LNG بسیار داغ شده است. به طوری که چند روز پیش علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از امضای قرارداد صادرات LNG به کشور عمان خبر داده و گفته بود طبق این قرارداد، بناست که ایران روزانه 28میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر کند که از این میزان احتمالا یک سوم یعنی 25 تا 30 درصد به ال ان جی اختصاص پیدا می کند.

 

براساس این گزارش بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی برای واردات LNG یا گاز از ایران ابراز علاقه  کرده‌اند.

 

با توجه به اینکه طرح LNG سابقه طولانی در کشور دارد اما این موضوع چندین بار با تغییر ساختار مواجه بوده‏ اما بازهم باوجود این همه تغییر و تحول آنچنان که باید و شاید موفقیت‌هایی د ر این زمینه حاصل نشده است.

 

 

محسن نظری نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در سالهای اخیر تجارت جهانی ال ان جی رشد خیره کننده ای داشته و توسعه آن حتی فراتر از رشد بازار گازبوده است بطوریکه می شود پیش بینی کرد که  LNGبه زودی به سوخت برتر دنیا تبدیل خواهد شد.

 

وی افزود: هم اکنون 10 درصد از سبد گازی دنیا دراختیار سوخت  LNGقرار دارد که پیش بینی می شود این رقم تا سال 2030 به 50 درصد افزایش یابد وتنها شانس کشورهای دارای ذخایر گازی دور از بازارهای مصرف، سرمایه گذاری بر روی تولید LNG است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه در حال حاضر ژاپن بالاترین صادرات ال ان جی از طریق اقیانوس را دارد و کره جنوبی دررتبه دوم است وعلاوه بر این  چین و هند ازبازارهای نوظهور دررشد مصرف ال ان جی به شمارمی روند، ادامه داد:کشورما نیز سهم 18.2 درصدی از کل ذخایر گازی جهان را دارا است.

نظری تصریح کرد: هم اکنون بازار گاز جهان، چه دربخش LNGو چه دربخش خطوط لوله با رشد مناسبی روبروست و با لغوتحریم ها  فرصت های مناسبی برای ورود به بازار جهانی LNG پیشروی کشور است و با فراهم شدن زیر ساخت ها قابلیت تبدیل شدن به یکی از کشورهای صادرکننده LNGدر جهان را دارا هستیم.

 

 

در همین خصوص بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان چندی پیش، به ضرروت انتقال فناوری در شرایط پسا تحریم تاکید کرد و گفته بود: فرصتهای سرمایه گذاری به بخش بالادستی خلاصه نمی‌شود و فرصتهای استثنایی دربخش پایین دستی و بویژه احداث واحدهای ان جی ال،پتروشیمی و پالایش وجود دارد که توسعه صادرات گاز به صورت ال ان جی، مینی ال ان جی و خط لوله نیز از اولویت های مهم ایران در پساتحریم است.

 

بنابراین با شروع برجام بارقه‌های امید برای توسعه صادرات و ایجاد ارزش افزوده در صنعت گاز شعله‌ور شده و اکنون اکثر مسولان معتقدند که بایستی برای رسیدن به مسیر توسعه باید گامهایی را برداشت و از این فرصت بدست آمده به نحو احسن استفاده کرد.

 

نادعلی بای کارشناس اقتصادی نیز گفت: ایران می تواند 30 درصد بازار جهانی گاز را در اختیار داشته باشد. تنوع بخشی در سبد صادراتی گاز کشور نیز در دوران پساتحریم می تواند جدی گرفته شود که استفاده از تکنولوزیهای جدید در این صنعت یکی از آنهاست.

 

گفتنی است برای تحقق بخشیدن به مقوله صادرات ال‌ان‌جی در کشور نخست باید زیر ساختهای اولیه و دانش این صنعت ارتقا پیدا کند تا عرصه برای رسیدن به اهداف عالی فراهم شود.