خرید 114 هواپیما به بهای فراموشی ناوگان ریلی

گروه اقتصادی-محمود عامری در گفت‌وگو با «افکارخبر» در پاسخ به این پرسش که در روزهای بعد از اجرایی شدن برجام، دولت تمرکز زیادی روی بحث خرید هواپیما داشته؛ این در حالی است که حمل‌ونقل ریلی فراموش شده است، دلیل این نگاه تک‌بعدی را چه می‌دانید؟ اظهار داشت: سوال خیلی دشواری است، اما معمولا اهم و فی‌الاهم کرده و بررسی می‌کنند در حال حاضر چه ناوگانی بیشتر در معرض فرسودگی است و ریسک عدم سرمایه‌گذاری برای نوسازی ناوگان چقدر خواهد بود.

وی افزود: وضعیت هواپیماهای ما در دوره تحریم برای همه تقریبا معلوم شده است و در کنار آن، در کشورمان هنوز به آن حدی از تکنولوژی نوین نرسیدیم که بازسازی هواپیما را به صورت اختصاصی انجام دهیم.

رییس پژوهشکده حمل‌ونقل تصریح کرد: هواپیماهای ما بیشتر وارداتی است و نیاز به ترمیم، اصلاح و نوسازی دارد؛ به خصوص این‌که هر هواپیمایی برای هر پروازی یک عمر معینی را دارد و بعد باید تعویض شود، بنابراین دست‌اندرکاران در این مورد خیلی بررسی‌ها را انجام دادند و به این نتیجه رسیدند.

عامری عنوان کرد: عموم مردم عادی نیز به این نتیجه رسیدند؛ با وجود این‌که ما نیاز داریم در حمل‌ونقل زمینی و به خصوص ریلی سرمایه‌گذاری هنگفتی را انجام دهیم و جابه‌جایی کالا و مسافر را از طریق زمین یعنی ریل انجام دهیم، اما وضعیت عمومی هواپیما برای جابه‌جایی بسیار مناسب نیست.

وی متذکر شد: در این رابطه ما نیاز داریم که به سرعت عمل کنیم و هواپیماها حتی‌المقدور اگر خریداری شود، هواپیماهای نو باشد.

رییس پژوهشکده حمل‌ونقل با بیان این‌که شرکت‌های معتبر کمتر حادثه در مسافرت‌های هوایی داشتند، در پاسخ به این پرسش که اما سهم حمل‌ونقل هوایی نسبت به ریلی بسیار کمتر و هزینه بیشتری دارد، بنابراین بهتر نبود دولت بخشی از هزینه‌ای را که بابت هواپیما دارد، به خرید قطار اقدام می‌کرد، گفت: این کاملا درست است؛ البته بیشترین تردد از طریق جاده‌ها انجام می‌شود و بین 80 تا 85 درصد جابه‌جایی مسافر از طریق جاده‌ها است.

عامری افزود: سهم حمل‌ونقل هوایی در جابه‌جایی کالا و مسافر خیلی کم و حدود 7 درصد است؛ البته این سهم 7 درصدی مهم است.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی ما اگر حتی تعداد کمتری جابه‌جایی مسافر و کالا را از طریق هواپیما داریم، اما این جابه‌جایی‌ها خیلی پرمخاطره است و خطرات پرواز زیاد است. بنابراین در شرایط کنونی با توجه به این‌که در سال‌های گذشته در تحریم بودیم و این ناوگان نیاز بسیاری به بازسازی و بهسازی و نوسازی دارد، باید ناوگان هوایی را بهسازی کنیم و به این مفهوم نیست که حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی را رها کنیم.

رییس پژوهشکده حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: برای حمل‌ونقل ریلی باید سرمایه‌گذاری هنگفت و درازمدتی را انجام دهیم و یک زمان‌بندی‌ای را داشته باشیم که در سال 1400 خطوط ریلی را به دو برابر برسانیم.