آغاز صادرات میعانات گازی به کره‌جنوبی

حسن بویری با اشاره به لغو تحریم‌ها و آزاد شدن ورود تجهیزات مورد نیاز پارس جنوبی، گفت: طی دوهفته گذشته ٩٠ نماینده شرکتهای خارجی وارد سایت شده و هم اکنون مشغول به کار هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این که در حال حاضر شرکتهای خارجی زیادی برای ورود تجهیزات و کالاهایشان به پارس جنوبی اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: این امر سبب می شود تا روند اجرای فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تسریع شود.

بویری همچنین از شروع صادرات میعانات گازی فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به کره جنوبی از دو هفته دیگر خبر داد و گفت: خوشبختانه پس از برجام، شرائط به حال طبیعی خود بازگشته است.

مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨پارس جنوبی با اشاره به پیشرفت ٩٢ درصدی اجرای این طرح، گفت:‌ حفاری ٢٢ حلقه باقیمانده این فازها نیز تا پایان امسال به پایان می رسد.

وی با بیان این‌که در فازهای ١٧ و ١٨ باید ٤٤ حلقه چاه حفاری شود، تصریح کرد: در حال حاضر حفاری ٢٢ حلقه چاه به پایان رسیده و با صددرصد پیشرفت فیزیکی در مدار تولید هستند.

بویری با بیان این‌که حفاری ٢٢ حلقه چاه باقیمانده از پیشرفت ٩٠ درصدی برخوردار است،‌ ادامه داد: تا انتهای امسال نیز حفاری چاههای باقیمانده به پایان می رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو سکوی اصلی فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در حال تولید هستند و دو سکوی فاز ١٤ به دلیل مشکلات صدرا با تصمیم وزیر نفت، جایگزین دو سکوی نیمه تمام فازهای ١٧ و ١٨ شدند که در حال حاضر سکوهای جایگزین شده از پیشرفت ٨٠ درصدی برخوردارند.

بویری ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده دو سکوی باقیمانده را در خردادماه سال ٩٥ نصب خواهیم کرد و انتظار داریم در این ماه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به ظرفیت تکمیلی خود رسیده و عملیات بخش دریایی نیز تا قبل از زمستان سال آینده به پایان برسد.

براساس اعلام وزارت نفت، هدف از اجرای پروژه‌ فازهای ١٧ و ١٨ تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد است.

فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از سوی کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با سهم ٤٨ درصد به عنوان راهبر کنسرسیوم، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) با سهم ٣١ درصد و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) به عنوان پیمانکار بخش دریا با سهم ٢١درصد در دست اجراست.