امروز در خبرها عنوان شد که قرارداد ایران با کمپانی ایرباس برای تحویل 114 فروند هواپیمای ایرباس، امروز نهایی و مقرر شده است تا پایان سال جاری 3 فروند ایرباس 380 وارد کشور شود.

در این راستا یک مقام ارشد صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور با تکذیب خبر ورود 3 فروند ایرباس 380 به کشور تا قبل از نوروز 95، اظهار داشت: این هواپیماها ایرباس 330 هستند که 3 فروند آنها آماده شده و تا قبل از عید تحویل ایران می‌شود و کمپانی ایرباس فعلاً هواپیمای 380 آماده تحویل ندارد و این خبر به اشتباه اعلام شده است.

وی با بیان اینکه هیچ یک از فرودگاه‌های کشور زیرساخت خدمات‌دهی به هواپیمای پهن‌پیکر ایرباس 380 را ندارند، گفت: مثلاً باید مسافران این هواپیما از دو طبقه ‌به سرعت‌ تخلیه شوند که فعلاً چنین زیرساختی در هیچ یک از فرودگاه‌های کشور نیست ‌‌و قابلیت پذیرش و خدمات‌دهی به این هواپیماها را نداریم‌ البته برخی فرودگاه‌‌ها‌ در حال تهیه این زیرساخت‌ها هستند اما‌ به این زودی فراهم نمی‌شود.

این مقام ارشد صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور افزود: حتی فرود ایرباس 380 امارات هم که چندی پیش در فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شد فقط به صورت ‌سمبلیک و نمادین بود.

وی با تأکید بر اینکه اخبار روز جاری درباره خرید ایرباس‌ها هنوز حالت ناپخته دارد، گفت: همه هواپیماهای ایرباس که به ایران‌ایر اختصاص می‌یابد نو هستند و هواپیما کارکرده و دسته‌دوم در فهرست خرید‌ها نیست.

وی افزود:‌ البته ایرباس پیشنهاد داده بود که 4 فروند هواپیمای ایرباس 340 با سن 4 تا 5 ساله تا زمان هواپیماهای نو به صورت موقت در اختیار هما قرار دهد که واحد فنی هما موافقت نکرد.