تفاوت‌های برنامه ششم با برنامه‌های قبل از زبان نوبخت

/ مجلس هیچ وقت به اسناد پشتیبان ورود نکرده است

شناسه خبر: 985159 سرویس: اقتصادی

نوبخت

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشستی خبری در مورد برنامه ششم اظهارداشت: این برنامه برنامه جامع نگری است که  مسئله‌نگری نیز در آن گنجانده شده است. این برنامه با نگاه ویژه به موضوعات خاص با توجه به سیاست‌های کلی، اقتصاد مقاومتی و دیدگاه رئیس جمهور در مورد الگوی مطلوب توسعه تدوین شده است.

وی رشد اقتصادی، تولید مبتنی بر دانش و بهره‌وری در چارچوب اقتصاد مقاومتی را از دیگر محورهای تدوین لایحه برنامه ششم عنوان کرد و افزود: موضوعات خاص در تدوین برنامه و بحران‌های احتمالی آینده مانند آب، محیط زیست و صندوق‌ها ی بازنشستگی در برنامه دیده شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در لایحه برنامه ششم به موضوعات خاص مانند مکان‌محوری و رشد منطقه ای کشور توجه شده است که به توسعه سواحل مکران در آن توجه خاص شده است. در این برنامه موضوعات بخشی به عنوان پیشران اقتصاد به عنوان مثال مانند معدن و صنایع معدنی، ارتباطات و اطلاعات، انرژی و... مورد توجه قرار گرفته است.

نوبخت با بیان اینکه در لایحه برنامه ششم بر موضوعات خاص فرابخشی مانند اشتغال، تامین منابع مالی و توانمندسازی فقرا تمرکز کافی صورت گرفته است  بیان کرد: اجزای برنامه ششم در سه محور دیده شده که بخش اول آن احکام دائمی برنامه در 50 ماده و بخش دوم آن کد لایحه برنامه ششم در قالب 32 ماده تقدیم مجلس شد و بخش سوم آن مربوط به اسناد برنامه است. 

وی تصریح کرد: در لایحه برنامه ششم به 12 موضوع فرابخشی و 17 موضوع بخشی پرداخته شده است و بررسی شده که چه مزیتی داریم و باید چه اقداماتی انجام داد و چالش‌های کشور و اقتصاد ایران چه مواردی است که برای رفع آن اهداف کمی را مشخص می‌کنیم که مثلا در سال 95 به چه موضوعاتی بپردازیم. 

نوبخت با بیان اینکه دو نوآوری در برنامه ششم وجود دارد اظهار کرد: در برنامه ششم به صورت ریز اقداماتی را برای رفع چالش‌ها توضیح دادیم که بسیار شفاف است و می‌توان ارتقای جایگاه ایران از سال 95 تا 99 را ارزیابی کرد که چه هدفی داریم و چه اقداماتی می‌خواهیم انجام دهیم که در 5 برنامه گذشته وجود نداشت. 

وی با اشاره به 29 موضوع بخشی و فرابخشی در برنامه ششم گفت: اهداف کلی هر موضوع مشخص شده و هر موضوع را به صورت خاص مورد توجه قرار دادیم . در برنامه ششم سال 93 به عنوان سال پایه مدنظر قرار گرفته تا برای دستیابی به اهداف راهبردها مشخص شود و سیاست‌ها براساس آن را برنامه‌ریزی کنیم. 

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در برنامه ششم سند توسعه استان و برنامه عملیاتی وجود دارد که جزو مجموعه اسناد برنامه ششم است که سند توسعه استان را شورای اقتصاد تصویب می‌کند. 

نوبخت با اعلام اینکه برای هر موضوع 400 صفحه اسناد پشتیبان داریم ادامه داد: هر یک از موضوعات از عقبه پشتیبانی برخوردار است.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز (سال 1384 تا 1404) بیان کرد: برنامه ششم سومین برنامه از برنامه‌های توسعه سند چشم‌انداز است که دو برنامه چهارم و پنجم را پشت سر گذاشتیم و برای دستیابی به جایگاه اول منطقه در بخش‌های اقتصادی، تکنولوژی و... برنامه ششم و هفتم را پیش‌رو داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه برنامه ششم اولین برنامه در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است، افزود: علاوه بر آن سیاست‌های کلی برنامه ششم در تدوین لایحه مدنظر قرار داشت و مبنای تدوین بود که در کنار آن از مدل‌های اقتصادسنجی هم استفاده کردیم. 

نوبخت تصریح کرد: روش برنامه‌ریزی در برنامه ششم به صورت غلتان است که اگر می‌توانیم به رشد بیش از 8 درصد هم دست یابیم برای آن ظرفیت‌سازی شده است زیرا برای تحقق سند چشم‌انداز تعیین رشد 8 درصدی یک حداقل است و باید رشد‌های دو رقمی را شاهد باشیم. 

وی اضافه کرد: در تدوین برنامه ششم یک آسیب‌شناسی از اجرای برنامه‌ های توسعه‌ای در گذشته انجام دادیم و احکامی که مرتب در برنامه‌ها تکرار می‌شد نیاز به قانونگذاری بود که اغلب قوانین اصلاح می‌شد و یک اغتشاش قانونی را تکرار نکردیم و احکام دائمی را به مجلس تقدیم کردیم تا برای اقدامات اساسی که دنبال می‌کنیم به هدف برسیم.

معاون رئیس جمهور در مورد ویژگی‌های برنامه ششم عنوان کرد: تعیین دقیق منابع مورد نیاز برای رسیدن به رشد 8 درصدی از 8 منبع دیده شده است. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به تنوع‌سازی منابع درآمدی کشور تاکید شده و آن را در برنامه ششم تعیین کردیم. 

نوبخت کاهش مواد برنامه را از دیگر ویژگی‌های لایحه برنامه ششم عنوان و بیان کرد: در برنامه پنجم 235 ماده و هزار و 114 حکم وجود دارد که علاوه بر آن شاهد اسناد پشتیبان نیز هستیم که هیچ وقت مجلس این اسناد را تصویب نمی‌کرد. 

وی با بیان اینکه شورای برنامه‌ریزی و 7 کمیته برای تدوین برنامه ششم تشکیل شده است، گفت: این برنامه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بررسی شد و حدود 85 هزار و 678 ساعت نفر برای تدوین آن وقت گذاشته شد که 14 جلسه در هیئت دولت و 17 جلسه در ستاد برنامه برگزار گردید.