فاینانس هواپیماهای جدید توسط بانک‌های اروپایی

فرهاد پرورش با اعلام این‌که مبلغ قرارداد با هواپیماسازی ایرباس 10.5 میلیارد دلار است‌‌، افزود:کمپانی‌های سازنده هواپیما در دنیا قیمت‌هایی برای تولیدات خود دارند که در کاتالوگ معرفی هواپیما درج شده است.

وی با بیان این‌که کمپانی‌های سازنده هواپیما به خریداران تخفیف می‌دهند، ادامه داد: از سوی دیگر نوع انتخاب امکانات هواپیما نیز در قیمت نهایی آن تاثیرگذار است، به عنوان نمونه این‌که هواپیما چه تعداد مانیتور داشته باشد یا این‌که در چه مسیر پروازی مورد استفاده قرار می‌گیرد در قیمت آن موثر است.

وی با بیان این‌که مثلا اضافه کردن یک تانکر جدید سوختی در قیمت هواپیما تاثیرگذار است، اظهار کرد: از سوی دیگر باید به این مسئله نیز توجه داشت که تا زمان تحویل هواپیما ممکن است دستورالعمل اصلاحی در رابطه با ایمنی یک نوع هواپیما بیاید که این مورد نیز قیمت هواپیما را مقداری بالا و پایین خواهد کرد.

وی با بیان این‌که هواپیماهای ایرباس طی هشت سال تحویل  ایران می‌شود، یادآور شد:‌5 تا 8 فروند از هواپیماهای نو خریداری شده از ایرباس طی ماه‌های باقیمانده از سال 2016 میلادی تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

مدیرعامل هما در ادامه با اشاره به این‌که تحویل هواپیماهای سوپرجمبو A380 از چهار سال دیگر آغاز می‌شود، افزود:‌ در حال حاضر فقط فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) زیرساخت‌های لازم را برای نشست و برخاست این هواپیمای بال وسیع دارد و تا زمان ورود اولین فروند از این هواپیما باید زیرساخت‌های لازم در فرودگاه‌های دیگر برای نشست و برخاست ایرباس A380 فراهم شود.

پرورش با اشاره به این‌که خرید هواپیما از ایرباس به‌صورت اجاره به شرط تملیک است، یادآور شد:‌ منابع مالی مورد نیاز برای خرید 118 فروند هواپیما از طریق فاینانس تامین می شود و شرکت ایرباس و بانک‌های اروپایی متعهد به تامین این فاینانس شده‌اند.