محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم بهره‌برداری از معدن و کارخانه تولید طلای داشکسان قروه ابراز داشت: کردستان در زمینه تولید طلا و آهن حرف‌هایی برای گفتن دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید طلای این کارخانه در حال حاضر 2 تن در سال است، گفت: این ظرفیت در فازهای دیگر تا 4 تن در سال قابل افزایش است.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این معدن سال‌ها به طول انجامید، افزود: با ورود سرمایه‌گذاران قزاقستانی این روند به شدت تسریع شد و در اندک زمانی شاهد بهره‌برداری از آن هستیم.

 

به گفته وی، رایزنی‌ها برای واگذاری یکی دیگر از معادن طلای شناخته شده به قزاق‌ها انجام شده است که با موافقت نهایی طی همین هفته اکتشاف و تولید آن را به دست گیرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از صحبت‌هایی در سایر زمینه‌های سرمایه‌گذاری با قزاق‌ها خبر داد و گفت: قصد داریم تا سرمایه‌گذاران این کشور در زمینه‌هایی مانند مس نیز ورود یابند.

وی کردستان را نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتر دانست و افزود: طرح‌هایی که امروز در کردستان کلنگ‌زنی و افتتاح شد زمینه‌ای برای توسعه این استان است.

نعمت‌زاده وظیفه دولت و وزارت صنعت را حمایت از کلیه سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی دانست و گفت:‌ یقین داریم در فضای بین‌المللی جدیدی که ایجاد شده شاهد رونق رسمی‌تر و بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در ماه‌ها و سال‌های آینده باشیم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت به حضور دبیرکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این مراسم اشاره کرد و ادامه داد: این حضور دو دلیل مشخص دارد که دلیل اول مربوط به تولید طلا است که بانک مرکزی خزانه‌دار آن بوده و هدف دوم این است که از صادرات محصولات تولیدی به خارج از کشور حمایت شود.

وی با بیان اینکه با در دست داشتن ذخایر مناسب طلا هنوز سهم تولید ما بسیار ناچیز است، گفت: باید تلاش کنیم تا تولید ما از 2.5 تن فعلی به 10 تن در سال و بیشتر برسد.

نعمت‌زاده به نواقص طراحی در معادن طلای زرشوران اشاره کرد و افزود: این طرح با وجودی که یک سال قبل بهره‌برداری شده اما هنوز موفقیتی در عرصه تولید نداشته است که اگر سرمایه‌گذاران قزاق علاقه‌مند باشند با بازدید از آن می‌توانند در این طرح نیز مشارکت کنند.

وی به روابط حسنه بین ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور قزاقستان علاقه‌مند به توسعه روابط اقتصادی است که با وجود روابط بسیار خوب سیاسی و فرهنگی باید تلاش کنیم تا روابط اقتصادی هم به حد اعلی برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق با قزاق‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک ایران در معادن قزاقستان و مشارکت آنان در تولید فولاد در ایران با استفاده از مواد معدنی وارداتی از قزاقستان خبر داد.

 

نعمت‌زاده افزود: در زمینه سرمایه‌گذاری با سایر کشورها هم مانند افغانستان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع وابسته به آن هستیم.

وی از همه سرمایه‌گذاران داخلی هم دعوت کرد تا به صورت مشترک با اولویت کشورهای همسایه در خارج و داخل سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به سفر اخیر ریاست جمهوری به اروپا اشاره و از رایزنی با ده‌ها کشور علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و افزود: چندین موافقت‌نامه در زمینه‌های پروژه‌‌های مشترک در این سفر به امضا رسید.