گنجی که احمدی نژاد برای روحانی به ارث گذاشت

گروه سیاسی -در یکی دو سال گذشته کم از ارثیه‌هایی که احمدی‌نژاد برای دولت روحانی بر جای گذاشته است، نشنیدیم، اما به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد بعد از دو سال و نیم از عمر دولت یازدهم، پول و ثروتی را عاید این دولت کرده که تقریبا معادل نیمی از کل بودجه یک‌سال کشور و یا یک‌سال درآمد نفتی در دوران وفور درآمد نفتی است.

به گزارش افکارخبر،گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال 1390 کشور نزدیک به 120 میلیارد دلار درآمد نفت داشته که این میزان در حال حاضر به گفته وزیر اقتصاد، به 20 میلیارد دلار کاهش یافته است. از سوی دیگر، رقم کل بودجه امسال 844 هزار میلیارد تومانی بود و بودجه سال آینده نیز با رقم 952 هزار میلیارد تومانی بسته شده است.

آن‌طور که مقامات دولتی اعلام کرده‌اند، در روزهای پسابرجام بخش عمده‌ای از درآمدهای بلوکه شده کشور در آن سوی مرزها آزاد شده است؛ اگرچه هنوز رقم دقیق این پول‌های آزاد شده اعلام نشده، اما سخنگوی دولت، دارایی‌های آزاد شده ایران را افزون بر 100 میلیارد دلار و رییس‌کل بانک مرکزی، 32 میلیارد دلار اعلام کرده است.

البته در میان اعداد و ارقام از دارایی‌های بلوکه شده ایران، رقم 150 میلیارد دلار نیز شنیده می‌شود. بلومبرگ به تازگی در گزارشی درباره کاهش قیمت نفت آورده است که لغو تحریم‌ها که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای انجام می‌شود، به ایران سبب دسترسی به 150 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده خارجی این کشور می‌دهد که در احیای زیرساخت رو به سن گذاشته هزینه خواهد شد.

این منابع به پس از بروز تحریم‌ها و به خصوص تحریم بانک مرکزی برمی‌گردد که ایران نتوانست وجوه حاصل از فروش نفت خود را به کشور منتقل کند و یا دست‌کم انتقال بخش عمده‌ای از این وجوه غیرممکن شد، بنابراین این وجوه در کشورهایی که همچنان خریدار نفت ایران باقی مانده بودند بلوکه شد؛ کشورهایی چون چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه.