مبادلات دلاری ایران هنوز تحریم است

یگ مقام آگاه گفت، بانک توکیو میتسوبیشی یو اف جی، بزرگترین بانک ژاپن تراکنش های مالی با بانک های ایرانی از جمله پرداخت پول نفت خریداری شده از این کشور توسط پالایشگاه های ژاپنی را از سر گرفت.

اقدام بانک میتسوبیشی یو اف جی پس از آن صورت می گیرد که آمریکا و اتحادیه اروپا با اجرایی شدن توافق جامع هسته ای در روز 16 ژانویه، تحریم های اقتصادی و مالی علیه تهران را لغو کرده اند.

دولت ژاپن هم در روز 22 ژانویه تحریم های کلیدی خود علیه ایران از جمله ممنوعیت همکاری بانک های این کشور با بانک های ایرانیذ را لغو کرده بود.

صادرات نفت ایران در شرایطی افزایش می یابد که در فضای فعلی بازار پالایشگاه های ژاپنی گزینه های متعددی برای خرید نفت دارند.

بر اساس برآوردهای انجام شده، قیمت رسمی نفت سنگین عربستان در بازار آسیا تا این تاریخ از ماه فوریه به طور متوسط 26 دلار و 64 سنت بوده است. این رقم در ماه سپتامبر، 43 دلار و 41 سنت بود.

قیمت متوسط نفت سنگین ایران تا این تاریخ از ماه فوریه، بشکه ای 27 دلار و 84 سنت بوده، در حالی که این رقم در ماه سپتامبر 44 دلار و 71 سنت بوده است. ایران 48 تا 50 میلیون بشکه نفت خام و میعانات را بر روی دریا ذخیره کرده است.

این مقام آگاه گفت، هرچند بانک میتسو بیشی یو اف جی به شدت از تحریم های پابرجای دولت آمریکا از جمله ممنوعیت هرگونه مبادلات دلاری پیروی می کند، این بانک اکنون می تواند بدهی های نفتی پالایشگاه های ژاپنی به ایران را به ین و یورو پرداخت نماید.

از سرگیری همکاری بانک میتسوبیشی یو اف جی با ایران این گزینه را به پالایشگاه های ژاپنی می دهد تا بسته به ترجیح شرکت ملی نفت ایران یا پالایشگاه ها  پول نفت ایران  را به ین و یورو پرداخت کنند.

به گفته منابع صنعتی، قبل از تشدید تحریم های ایران در اواسط 2012، بخش عمده ای از پرداخت پول نفت ایران توسط پالایشگاه های ژاپنی از طریق همین بانک انجام می شد.