ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در خصوص تولید و صادرات خاویار اظهار داشت: تولید خاویار دریایی طی 15 سال گذشت بیش از 300 تن بوده که متاسفانه به سبب آلودگی دریا، صید بی رویه ذخایر ماهیان خاویاری به مرز نابودی رسیده و اکنون صید خاویار دریایی به مدت 5 سال ممنوع است اما پیش بینی می شود که تولید خاویار پرورشی تا پایان سال 1500 کیلو باشد.

 

وی افزود: خاویار ایرانی دردنیا شناخته شده است که به همین خاطر به اندازه تولید  کشور برای آن مشتری وجود دارد اما تولید خاویار در کشور با چالش مواجه است که همواره لازم است علاوه بر برنامه ریزی تولید امکانات مورد نیاز اهداف را تهیه کنیم.

 

قاسمی با اشاره به تولید ماهیان خاویاری در برنامه ششم توسعه بیان کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که تولید خاویار پرورشی به مرز 10 تن برسد اما باید گفت که این امر در حرف ساده است زیرا برای تحقق این امربایستی  دستگاه دولتی و خصوصی همکاری لازم با یکدیگر را داشته باشند.

 

***کاهش عوارض صاردات آبزیان  به روسیه

 

ناصر کرمی راد مدیر دفتربازسازی ذخایر آبزیان شیلات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معروف ترین خاویار در دنیا مربوط به خاویار وحشی ایرانی است که  طبق توافقات صورت گرفته صید این نوع خاویار به مدت 5 سال به منظور تجارت ممنوع است و به همین خاطر مزارع خاویار پرورشی در کنار دریای خزر ایجاد شده است.

 

وی با اشاره به صادرات به روسیه گفت: روس ها برای صاردات آبزیان ایرانی 30 تا 35 درصد عوارض وضع کرده بودند که خوشبختانه با پیگیری رئیس سازمان شیلات این عوارض به 3 درصد تقلیل یافته که این امر حرکت بسیار بزرگی است و لازم به ذکر است که تا کنون مقداری قزل آلا و میگو به این کشور صادر شده است.

 

کرمی راد تصریح کرد:  هر ساله 90 درصد میزان خاویار پروشی به کشورهای اروپایی و عربی صادر می شود که اکنون با گشوده شدن درهای دنیا و کاهش عوارض صادرات به روسیه امیدواریم که بتوانیم مقداری خاویار پرورشی به این کشور صادر کنیم.