رکود فعلی کشور در طول تاریخ بی‌سابقه است

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پی اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر آغاز برجام2 اظهار داشت: صحبتی از سوی رئیس‌جمهور مطرح شده که ما اکنون برجام1 را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و اکنون می‌خواهیم به برجام2 برسیم.

وی افزود: متاسفانه در برجام 1 از سوی آقای روحانی و تیم دیپلماسی و مذاکره کننده ضررها و زیان‌های زیادی به کشور وارد شد. هنگامی که صنعت هسته‌ای و نظامی را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم تعهداتی که آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده در این قبال داده‌اند تاسف‌بار است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه آقای روحانی بجای اینکه فقط کارهای سیاسی انجام دهد دقیق تر صحبت کند، تصریح کرد: ما هنگامی که با دقت در صنعت هسته‌ای کشور نگاه می‌کنیم، همچنین تعهداتی که تیم مذاکره‌کننده و آقای روحانی دادند، اگر مروری بر آنها داشته باشیم، نکات ریز و قابل‌توجهی در آن وجود دارد.

«آقای روحانی باید بداند که به‌جای سیاسی‌کاری دقیق‌تر و مستندتر صحبت کند. ما در برجام1 نسبت به مسائل هسته‌ای خود خیلی کوتاه آمدیم، فردو را تعطیل کردیم و غنی‌سازی کشور به‌صورت کامل تعطیل شده و به هیچ عنوان حق غنی‌سازی نداریم.»

نبویان همچنین اظهار داشت: آقایان به مردم می‌گویند ما ساختمان آن را حفظ کردیم،‌ این ساختمان باشد یا نباشد، چه فرقی می‌کند؛ چراکه آنجا طبق گفته آژانس مرکز غنی‌سازی بود. حتی دانش غنی‌سازی‌ما هم و استفاده از آن در این میان ممنوع است. نه حق غنی‌سازی داریم و نه حق استفاده از دانش آن را. فردو که به لحاظ مسئله هسته‌ای و غنی‌سازی تعطیل شده است. نطنز هم که قبلاً یک تا 20 درصد در آن غنی‌سازی می‌کردیم، اکنون 3.67 درصد تنها غنی‌سازی داریم. نزدیک به 17 هزار سانتریفیوژ داشتیم که تنها 5 هزار و اندی سانتریفیوژ ادامه کار می‌دهند. اراک هم که دانش ملی ما و افتخارمان بود، قلب آن را با بتن پر کردیم و هزینه‌های سنگین به کشور وارد شده است، همچنین در بخش تحقیق و توسعه، در 17 مورد ممنوع و محدود شده‌ایم. آقایان مواردی را 10 تا 25 سال تعهد داده‌اند و برای ما محدودیت ایجاد کرده‌اند.

نبویان یادآور شد: آقایان در برجام یک کارهایی کردند که دردآور است، ما سوخت و بازفرآوری را همه دادیم. اساتید دانشگاه، جوانان، متخصصان بخواهند دانش بازفرآوری خود را فرا بگیرند، دیگر چنین امکانی ندارند و آقایان گفتند تا ابد دانش بازفرآوری را نمی‌خواهیم. ما هنگامی که به این مسائل نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم موارد مهمی را از دست داده‌ایم. علاوه بر اینها آقایان دسترسی به تمام اماکن نظامی را هم به طرف مقابل دادند و تعهد دادند که می‌توانند از تمام مراکز نظامی ما بازدید کنند و این برای امنیت کشور بسیار آسیب‌زا است.

نبویان همچنین خاطرنشان کرد: در متن برجام مواردی آمده است که در هیچ جای جهان سابقه ندارد و فقط مختص ملت ایران است؛ در برجام 6 نوع نظارت را آقایان پذیرفته‌اند. مقام معظم رهبری نیز در این باره فرمودند خسارت‌های بسیار بزرگی را برای کشور متحمل شدیم و هزینه‌های سنگینی داده‌ایم، حال این مسئله مطرح است که کجای برجام یک موفقیت‌آمیز بوده است؟ در برجام یک چه چیزی جز ضرر به منافع ملی کشور دست ما را گرفته است؟

وی ادامه داد: ما از آقای روحانی می‌خواهیم که خرابی و خسارت‌هایی که در برجام یک به کشور تحمیل کرده، همچنین محدودیت‌ها را درست کند. به قول خود آقای روحانی معمولاً آژانس جاسوس است، اینکه اماکن نظامی را دراختیار این جاسوسان قرار دادیم این پیروزی است؟

نبویان با اشاره به اینکه در برجام یک ملت ایران بسیار ضرر کرده است، یادآور شد: در مباحث اقتصادی نیز کشور بسیار متضرر شد. از آقای روحانی می‌خواهیم که به فکر برجام 2 نباشد و خرابی‌هایی که در برجام یک به وجود آورده است را ترمیم کنند تا ملت بیش از این آسیب نبینند. تحریم‌ها متأسفانه خسارات زیادی به کشور وارد کرده است، اما این را هم بدانیم که متاسفانه دولت یک برنامه اقتصادی که مشکل مردم را حل کند ارائه نداد. دولت هیچ برنامه اقتصادی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل بیکاری حاکم بر کشور، عنوان کرد: در بحث بیکاری و اشتغال اوضاع خوبی در کشور نداریم. هفته‌ای نیست که مراکز صنعتی و غیرصنعتی ما و دیگر موارد در حال تعطیل شدن نباشند و یا کارگری بیکار نشود چرا که در کشور دو نوع فکر و ایده وجود دارد. دیپلماسی خارجی و اقتصادی دولت با نگاه به غرب شکل گرفته است. وقتی نگاه به بیرون باشد، تفکر خارجی با دیدگاه انسان بازی می‌کند. اما رئیس جهمور این را هم بداند نگاه به درون و توان نیروهای داخلی و جوانان می‌تواند در مسائل اقتصادی کشور راهگشا باشد.

«تا زمانی که نگاه به واردات باشد و تمام تمرکز دولت بر بحث واردات باشد، کارخانه‌ها و تولیدات داخلی مجبور به تعطیلی هستند و بر جمعیت بیکاران ما نیز روزبه‌روز افزوده می‌شود. ما زمانی در بنزین خودکفا شده بودیم، چرا اکنون باید به صورت میانگین روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کنیم؟ چه کسی اینها را وارد می‌کند و پورسانت آن را پرداخت می‌کند؟ این مسائل را آقای روحانی به مردم توضیح دهد، لازم نیست به فکر برجام 2 باشد.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون واردات ما از چین دو برابر میزان واردات در دولت سابق است، چرا که روی آمارها دقت نمی‌شود. بیکاران و فارغ‌التحصیلان ما در حال افزایش هستند. نزدیک یک میلیون نفر به بیکاران ما افزوده شده است. طبق آمار بانک مرکزی، در دوره 8 ساله 84 تا 91 هر خانواده شهری به لحاظ استفاده از برنج 156 کیلو برنج مصرف می‌کرد، ولی در دو سال اخیر این میزان به حدود 120 کیلو رسیده است. نسبت مصرف نان خانوارها در دو سال گذشته 347 کیلو بود، این در حالی است که در دولت قبل این مقدار 424 کیلو بود. همچنین مصرف گوشت قرمز 52.5 کیلو بود، اکنون به 41 کیلو رسیده است. از اینگونه موارد بسیار زیاد است و سیاست دولت این است!

نبویان با تاکید بر اینکه دسترسی مردم به موارد گوناگون بسیار سخت شده است، گفت: متاسفانه سیاست دولت غربگرا است چرا که فقط به فکر واردات است نه اقتصاد مقاومتی و مشکلات مردم را روزبه‌روز بیشتر می‌کند، طبیعی است به میزانی که واردات در کشور افزایش می‌یابد بر تعداد بیکاران ما افزوده می‌شود، همچنین فشار اقتصادی به مردم نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد:  اگر با بررسی دقیق به آمارها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در برجام یک کشور متحمل ضررهای بسیار زیادی شده است. براساس این آمار، فشارها در طول این دو سال اخیر نسبت به مواد اولیه خوراکی هم بر مردم وارد بوده است. مصرف مواد اولیه از قبیل قند و شکر و موارد دیگر 82 کیلو بود، این مقدار اکنون به 64 کیلو رسیده است. اینها آمارهایی است که متوجه می‌شویم در طول دو سال اخیر چقدر فشار بر مردم وارد شده است. این سیستمی است که کشور را فلج می‌کند. واردات روزبه‌روز در حال افزایش است و کارخانه‌ها در حال تعطیلی هستند، دولت متأسفانه فقط روزبه‌روز مردم را امید می‌دهد، امیدی که هیچ پشتوانه‌ای ندارد. هر روز به مردم گفتند منتظر باشید این توافق و آن توافق انجام شود، اکنون که چند ماهی است توافق تمام شده است، چه گشایش اقتصادی حاصل شده است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: آقای روحانی توضیح دهد 4.2 میلیارد دلار که در مرحله اول ژنو می‌خواستید پول به کشور وارد کند، که این مقدار به 11 میلیارد دلار رسید؛ این پول کجا رفته و کجا مصرف شده است؟ چند کارخانه‌ با این مقدار راه‌اندازی شده است و چند نفر بیکار شده‌اند؟ رکود فعلی کشور در طول تاریخ بی‌سابقه است. علاوه بر آن دولت گفت ما از راه‌های دیگر در ژنو 18 میلیارد دلار به دست می‌آوریم، دولت توضیح دهد این مقدار پول‌ها کجا مصرف شده؟ در لوزان نیز چنین صحبتی را مطرح کردند، حال بیایند و پاسخ دهند.

وی با اشاره به قیمت پایین نفت، تصریح کرد: دولت می‌گوید قیمت نفت پایین آمده است، اگر آمارها و برآوردها را بررسی کنیم، چنین اظهاراتی از سوی رئیس‌جمهور واقعاً جای تعجب دارد. چرا هر وقت دولت دست اصلاح‌طلبان و دوستان آقای روحانی می‌افتد و آقای زنگنه وزیر نفت می‌شود، چرا قیمت نفت پایین می‌آید؟ در دولت قبل قیمت نفت 120 دلار بود اما اکنون این مقدار به 30 دلار رسیده است؛ یعنی روزانه 90 میلیون دلار ضرر می‌کنیم، چه کسی باید این ضررها را پرداخت کند؟ این چه سیاستی است که همیشه دشمن غلبه پیدا می‌کند.

نبویان ادامه داد: البته دولت توجیهاتی هم برای این مسائل دارد و می‌گوید چون قیمت نفت پایین است ما نمی‌توانیم در زمینه اقتصادی کاری انجام دهیم. این مسئله نیز صحیح نیست و با واقعیت سازگاری ندارد. دیوان محاسبات گزارشی را به نهادهای مجلس داده است که طبق این گزارش قرار بود 9 ماهه اول مقدار درآمدی که از نفت داریم، به عنوان مثال 50 هزار میلیارد تومان باشد اما 5 هزار میلیارد تومان هم بیش از این رقم پیش بینی شده در بودجه، دولت کسب در آمد داشته است. باید پرسید این پول‌ها کجا می‌رود؟ چرا هزینه‌های این سیستم با واقعیت جور درنمی‌آید؟ دولت بیاید و پاسخ دهد که هزینه‌های اجرایی دولت چند برابر دولت قبل شده است؟ دولت آمار دقیقی از هزینه‌های اجرایی ارائه دهد.

نبویان در خاتمه با اشاره به هزینه‌های کلان برای خرید هواپیما،‌ گفت: دولت به جای اینکه هزینه‌ها را صرف اشتغال و ازدواج جوانان کند، این هزینه‌ها صرف خرید اجناس خارجی و هواپیما می‌کند که جای تأسف دارد. خسارت‌های بزرگی که آقای روحانی به کشور وارد کرده است قابل جبران نیست. روحانی ابتدا به مردم پاسخگو باشد و مشکلاتی که برای کشور وارد کرده است را حل کند لازم نیست به فکر برجام 2 باشد. همچنین دولت به جای شعارهای سیاسی، برای مردم کار و مشکل اشتغال و رکود را حل کند و چشم به بیرون نداشته باشد، چشمداشت به بیرون داشتن همیشه به کشور ضربه وارد کرده است. نگاه ما باید همواره به توان داخلی و متخصصان کشور معطوف شود.