حذف کارت سوخت در عرضه بنزین کلید خورد

بیژن زنگنه وزیر نفت در جدیدترین نشست خبری خود با حضور خبرنگاران با اشاره به ادامه عرضه بنزین با کارت اعلام کرد «من موافق ادامه فعالیت کارتهای سوخت در بخش بنزین نیستم، با این وجود کارت سوخت در بخش گازوئیل می تواند ادامه یابد».

پس از این اظهار نظر زنگنه در مورد عرضه بنزین با کارت سوخت رسانه‌های مختلف نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و حتی اعلام کردند که نظر زنگنه در مورد کارت سوخت 180 درجه تغییر پیدا کرده است و گزارش هایی از تناقض صحبت‌های زنگنه در این موضوع منتشر شد.

در ابتدا به نظر می رسید این صحبت زنگنه در حد اعلام نظر شخصی وی باشد و تا حذف کارت سوخت از چرخه عرضه بنزین زمان زیادی سپری خواهد شد و یا ممکن است در عمل این اتفاق رخ ندهد،اما امروز خبرهایی به نقل از یکی از اعضای انجمن قطعه سازان مبنی بر تغییر در عرضه سوخت از سال آینده منتشر شد.

اگرچه این مقام مسئول جزئیات این تغییر در عرضه سوخت را مطرح نکرده است اما به این جمله بسنده کرده است که دولت قصد دارد سال آینده تغییراتی را تقسیم بندی و ارائه سوخت را انجام دهد.

در همین رابطه یک منبع آگاه به خبرنگار فارس درباره اینکه دولت چه تغییراتی در عرضه سوخت در سال آینده را در دستور کار خود قرار خواهد داد،گفت: آقای زنگنه با وجود اینکه در گذشته از عرضه بنزین با کارت به ظاهر حمایت می کرد اما اخیرا مطلع شدیم نامه‌ای را به هیئت دولت برده و در آن از هزینه بر بودن عرضه بنزین با کارت گلایه کرده است.

این منبع آگاه با تاکید براینکه دولت هنوز تصمیم قطعی درباره تعیین تکلیف کارت های سوخت نگرفته است، گفت: هم اکنون نظرات کارشناسی در این زمینه به دولت داده می شود اما هیئت دولت منتظر نظر قطعی وزارت نفت در این خصوص است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ظاهرا وزیر نفت در جریان هزینه‌هایی که در شرکت ملی پالایش و پخش و همچنین در شرکت ملی پخش می شود نیست،گفت: با افزایش هزینه‌های جانبی در این مجموعه‌ها به گونه‌ای وانمود شده است که سامانه کارت سوخت برای دولت هزینه بر است.

وی تصریح کرد: هزینه بر بودن این مجموعه زمانی آغاز شد که سامانه هوشمند کارت سوخت برون سپاری شد در صورتی که این مجموعه در گذشته علاوه براینکه اصلا زیان‌ده نبوده است بلکه از خدمات این بخش نهاد های مختلف نظارتی نیز استفاده می‌کردند.

این منبع اگاه تصریح کرد: با خبری که عضو انجمن قطعه سازان امروز اعلام کرده است ظاهرا دولت تصمیم خود را مبنی بر حذف کارت سوخت از عرضه بنزین در سال اینده گرفته است.