ایران خارج از محدوده فعالیت بانکی آمریکا می‌ماند

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های سیاسی و بانکی نوشت: علی‌رغم لغو برخی از تحریم‌های آمریکا پس از توافق هسته‌ای، اما تحریم‌های مربوط به «تروریسم» و «حقوق بشر»، ایران را همچنان خارج از محدوده فعالیت بانک‌های آمریکا نگه می‌دارد و حتی بر فعالیت بانک‌های خارجی نیز تاثیر دارد.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد هر کدام از تحریم‌های آمریکا که لغو شده است یا به نحوی بازگشته یا به شکلی لغو کلی تحریم‌ها را برای شرکت‌های غیرآمریکایی نیز مشکل می‌سازد.

پیش از این نیز جان اسمیت مدیر دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور گفته بود: «از بیش از 400 شخص و نهادی که از فهرست تحریم ها در روز اجرای توافق هسته ای خارج شدند، حدود 200 مورد در فهرست جدید اداره کنترل دارایی ها قرار داده شدند... این امر نشان دهنده این است که این افراد همچنان از نظر قوانین آمریکا تحت تحریم هستند.»

در زمینه لغو تحریم‌های کشتیرانی نیز با توجه به مشارکت کلوپ آمریکا در کلوپ جهانی پی اند آی نگرانی‌هایی برای شرکت‌های ارائه‌کننده پوشش بیمه وجود دارد.

به نوشته رویترز، دولت اوباما در نیمه ژانویه برخی از محدودیت‌های تجارت با ایران، از جمله  تحریم‌های ثانویه که شرکت‌های خارج از آمریکا را به علت تجارت با ایران با خطر تحریم‌ مواجه می‌کرد و همچنین برخی از محدودیت‌ها برای آمریکایی‌ها را کاهش داد.

با این حال، اکثر تحریم‌های اولیه که تهران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند همچنان پابرجاست و تجار آمریکایی را از ورود به بازار ایران منع می‌کند. این امر بدان معناست که بانک‌های آمریکایی دسترسی اندکی به این کشور در مقایسه با رقبای خود خواهند داشت.

جان اسمیث مدیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در جریان نشستی در کنگره این کشور گفت: «به طور کلی تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران هنوز پابرجاست.»

تحریم‌هایی که اسمیث از آن‌ها سخن گفته به طور عمده مربوط به اتهام‌های آمریکا در مورد «تروریسم» و نیز «نقض حقوق بشر» است.

یک مقام رسمی در نیویورک که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: لغو تحریم‌ها به دنبال توافق هسته‌ای، «هیچ تاثیری بر ما نمی‌گذارد». به گفته این مقام بانکی «به جز برخی فعالیت‌های بسیار محدود، ما همچنان از داد و ستد با ایران منع شده‌ایم.»

چندین بانک بزرگ آمریکا نظیر بانک آمریکا، جی‌پی مورگان، گادمن ساکز و مورگان استنلی از اظهارنظر در این‌باره خودداری کردند اما بسیاری همچنان علامند به استفاده از فرصت‌های موجود در ایران هستند از اینرو تیمی از حقوق‌دانان و دیگر کارشناسان در حال یافتن راه‌حل‌های قانونی برای ممکن ساختن استفاده از فرصت‌های موجود برای بانک‌های آمریکایی هستند.

کامران ممتاز سخنگوی سیتی گروپ گفت: «ما همچنان تحولات در ایران را رصد می‌کنیم.»

بانک‌های خارجی فعال در آمریکا نیز از این محدودیت‌ها مصون نخواهند ماند و پابرجایی تحریم‌های آمریکا نیز بر فعالیت بانک‌های خارجی نیز تاثیر خواهد گذاشت چراکه این بانک‌ها نمی‌توانند از طریق بانک‌های آمریکایی تراکنش‌های بر پایه دلار مربوط به ایران را انجام دهند.