محرمانه‌سازی رویه دولت روحانی شد

 علی اکبر حافظیه با اشاره به اینکه عدم شفافیت یکی از ویژگی‌های دولت روحانی است گفت: در بحث توافق هسته ای دولت باید مردم را از جزئیات با خبر می‌کرد، اما اطلاعات جدیدی بیان نکرد. همچنین بسیاری از قراردادها محرمانه اعلام شده است.

 وی ادامه داد: از آمار چک‌های برگشتی در سایت بانک مرکزی گرفته تا نرخ رشد اقتصادی، تا قراردادهای جدید نفتی،  متن قرارداهای اخیر پژو و ایرباس، جریمه ایران در شکایت گازی با ترکیه و روند بررسی پرونده کرسنت محرمانه اعلام  شده است. همه آنچه که در حال اتفاق افتادن است محرمانه می‌ماند. اما مسئله اینجاست که حساسیت‌ها بسیار زیاد است. جامعه علمی به شدت بر روی رویه دولت حساس شده است و در حال بررسی است.

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه دولت اگر تصور می‌کند مخفی کاری به نفعش است اشتباه می‌کند افزود: در بحث برجام مکانیزم شفافی وجود ندارد. در حال حاضر بعضی از مباحثی مطرح می‌شود که شفاف نیست. به طور مثال آقای ظریف در سخنرانی خود در اندیشکده بیان کردند که آمریکا به بانک‌های خارجی برای معامله با ایران تضمین بدهد. این موضوع به چه معنی است؟ در عین حال بیان کرده اند که امیدوارم این موضوع به زودی حل شود.

وی گفت: محمد جواد ظریف همیشه بیان کرده اند ما به پیچیدگی‌ها حقوقی بیشتر نیاز نداریم، بلکه نیازمند آن هستیم که شفاف و دقیق تضمین داده شود که بانکها می توانند با ایران معامله کنند.امیدوارم که این موضوع خیلی زود حل شود چرا که این امر می تواند مشکلی برای اجرا (توافق هسته ای) بوجود بیاورد. این موضوع باید از سوی ظریف شفاف شود.

حافظیه  تأکید کرد: آقای رئیس جمهور در صحبت های اخیر خود تأکید بر شفافیت اقتصادی کرده اند اما در عمل این کار اجرا نمی شود. اینکه بیان می کنند 40 درصد از قطعات هواپیماهای ایرباس، شامل بخش عمده‌ای از قطعات الکترونیکی، در آمریکا تولید می‌شود به چه معناست؟

 وی گفت: بعد از برجام که این کار معنی ندارد. چرا شفاف مطرح نمی‌کنند. نمونه دیگر از محرمانه های دولت درباره پول های ایران است. همچنین در بحث قراردادهای جدید نفتی حدود 50 درصدی حاکمیت نفت ما به دست بیگانه سپرده می‌شود. اما این دولت جزئیات را مخفی کرد. بیگانه ها برای قراردادهای نفتی پیش‌بینی‌های عجیب دارند اما اینجا خبری از پیش‌بینی‌های دقیق نیست. 

 این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه عدم شفافیت دولت جای نگرانی دارد گفت: نتایج برجام با این همه هزینه هنوز مشخص نیست. جامعه علمی برای قراردادهای نفتی محرمانه به شدت نگران است. امیدواریم فساد بزرگی پشت محرمانه ها نباشد.