امتناع بانک‌های اروپا از برقراری ارتباط با ایران

 یکی از مدیران شرکت ایرباس با اشاره به مشکلات پیش روی شرکت های اروپایی برای تجارت با ایران از بانک های اروپایی خواست تا بر تردید های خود درباره تامین مالی پروژه های صادراتی به این کشور به دلیل تحریم های آمریکا غلبه کنند.

بانک های فرانسوی، که به دلیل خاطره تلخی که از جریمه 9 میلیارد دلاری بانکی بی ان پی پاریبا در سال 2014 توسط دولت آمریکا دارند، به رغم درخواست های مقامات ایرانی تمایلی برای تسهیل معاملات شرکت های اروپایی با این کشور ندارند.

این موجب می شود تا تامین مالی قراردادها برای شرکت هایی نظیر ایرباس، که موافقتنامه ای به ارزش 27 میلیارد دلار برای فروش 118 فروند هواپیما به این کشور امضا کرده است، پیچیده تر شود.

نایجل تایلر، معاون رئیس بخش مشتریان، پروژه ها و تامین مالی شرکت ایرباس گفت، دولت های اروپایی و آژانس های اعتبار سنجی آنها را از تجارت با ایران حمایت می کنند.

وی در کنفرانسی با موضوع تامین مالی صادرات که در وزارت دارایی فرانسه برگزار شد گفت: «با توجه به شرایط مساعد موجود، من نمی توانم درک کنم که چرا ما فقط داریم تجربه گذشته بانک ها را می بینیم. نترسید.»

اما ماری آن باربات لایانی، رئیس فدراسیون بانکداری فرانسه که در این کنفرانس شرکت داشت گفت، چهارچوب حقوقی آمریکا درباره تحریم ها همچنان بیش از حد مبهم است.

وی افزود: «برای اینکه بتوانیم در این زمینه ورود کنیم، ما به عنوان بانک ها باید امنیت حقوقی کامل و وضعیت شفاف و غیرمبهمی داشته باشیم... ما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم.»

بانکداران ارشد فرانسوی در این کنفرانس گفتند، خاطره جریمه بانک بی ان پی پاریبا همچنان بسیار تازه است و چهارچوب حقوقی فعلی که در آن احتمال بازگشت تحریم ها وجود دارد، ناخوشآیند است.

باربات لایانی همچنین گفت، شرکت های اروپایی باید تلاش کنند و برای تخطی نکردن از سیستم حقوقی آمریکا، به جای دلار به یورو معامله نمایند. «ما باید تامین مالی متکی بر یورو را توسعه دهیم، حتی اگر این کافی نباشد.»