قاچاقچیان میوه ۳ برابر قیمت واقعی کالا سود می‌کنند

 سید رضا نورانی با بیان اینکه قاچاق پدیده شومی است که ما در حوزه میوه با آن مواجه هستیم، اظهارداشت: درباره دلیل این مساله می‌توان گفت، کسانی که در این حوزه فعال هستند و واردات غیرمجاز انجام می‌دهند، دو تا سه برابر قیمت واقعی کالا سود می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این میان سود کلانی نصیب عده‌ای می‌شود، افزود: افرادی بدون اینکه حقوق و عوارض دولتی پرداخت کنند، بدون اینکه سازمان‌ حفظ نباتات بر روی محصول وارداتی آنان نظارت داشته باشد، سود می‌کنند. ‌

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نسبت به احتمال وارد شدن آفات و بیماری‌ها به همراه محصولات قاچاق هشدار داد و گفـت: قاچاق، خسارت زیادی را هم برای دولت، هم تولیدکننده و مصرف کننده در پی  دارد و باید جلوی این کار گرفته شود.  

نورانی با بیان اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که صادرات‌مان به کندی انجام می‌شود، ادامه داد: با این اوصاف، حتی باید واردات قانونی به کشور ساماندهی شود. سئوال اینجاست در شرایط کنونی و در حالی که ما در مضیقه ارزی کشور قرار داریم، چرا باید چند میلیون دلار برای برای واردات قانونی موز پرداخت شود؟ با توجه به اینکه نیاز داریم روی پس انداز ارزی تمرکز کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با واردات موز به کشور مخالف هستید؟ اضافه کرد: خیر، این‌گونه نیست، ما باید واردات را مدیریت کنیم. به عنوان مثال، وقتی می‌بینیم امسال وضعیت تولید سیب‌ و کیوی در کشور بسیار مطلوب است و نیاز داریم موز را در سبد خانوار حفظ کنیم، بهترین راه این است یک بخش‌نامه‌ای تدوین شود و براساس آن، اگر قرار شده موز وارد شود، حتما باید سیب و کیوی صادر شود و جایگزین موز بیاید.

نورانی تاکید کرد: در شرایط فعلی،   صادرات محصولات داخلی به کندی انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی همه این موارد پیش آمده را به ضرر کشور و تولید داخل خواند و افزود: براساس آخرین آمارهای ارائه شده، ۲۵ درصد کل جمعیت کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی و صنایع جانبی آن اشتغال دارند که از این شرایط به نوعی آسیب می‌بینند.

نورانی با اشاره  به اینکه در ۹ ماه گذشته بیش از ۱۵ هزار تن میوه قاچاق کشف شده است، گفت: تازه  این چیزی است که کشف شده و  حتما مواردی هم بوده که پنهان مانده است.  

وی با بیان اینکه باید اقدامات ما در واردات و صادرات محصولات برنامه‌ریزی شده و با حساب و کتاب باشد، افزود: این مسائل باید مدیریت شود و اجازه ندهیم ارز اضافی از کشور بیرون برود، ضمن اینکه در حال حاضر ما در زمینه برخی محصولات با واردات بیش از اندازه مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: کشوری که این همه تولید دارد، در درجه اول باید واردات را ممنوع کند و زمانی هم که در جایی کمبود دارد، باید در مقابل صادرات کالای مورد نیاز خود را وارد کند.