کارت اعتباری خرید کالا به بن‌بست خورد

 دولت تدبیر و امید 25 مهرماه امسال بسته رونق اقتصادی خود را رونمایی کرد که براساس یکی از طرح های این بسته قرار شد کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی در اختیار متقاضیان قرار گیرد تا به این وسیله نه تنها رونق به بازار برگردد بلکه بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی هم مرتفع شود.

مطابق برنامه ریزی‌ها در 18 آبان ماه جزئیات طرح کارت اعتباری خرید کالا توسط وزارت صنعت و بانک مرکزی اعلام شد که مطابق آن در فاز نخست اجرای طرح، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار می گیرد که به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه شود. پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

اعلام جزئیات این طرح باعث شد تا واحدهای تولیدی برای ثبت نام تولیدات خود در سامانه به جنب و جوش بیایند تا شاید از طریق این کارت بخشی از مشکلات خود را برطرف کنند. اما اجرایی شدن این طرح همکاری دستگاه های مختلف را می طلبید. هر چه زمان می‌گذشت بانک مرکزی، وزارت کار و وزارت صنعت هر یک حرف خود را می زدند و اجرای کارت خرید را به هفته های آینده موکول می کردند. 

در حال حاضر بیش از 4 ماه از وعده اجرای کارت اعتباری خرید کالا می‌گذرد و فقط 27 روز به پایان سال باقی مانده است. نزدیک شدن به روزهای پایانی سال برای واحدهای تولیدی حکایت از آن دارد که دیگر فرصتی برای اجرای طرح کارت خرید اعتباری که قرار بود بازار را به رونق برساند نیست.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در همین ارتباط به تسنیم می‌گوید: بانک مرکزی با گذشت زمان فقط وعده امروز و فردا داد و عملاً هیچ اتفاقی در بازار نیفتاد. 

وی با بیان اینکه به اعتقاد ما طرح کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی به بن بست رسیده است، افزود:  قرار بود این طرح در 18 آبان ماه اجرایی شود اما متأسفانه اراده برای اجرای قطعی آن وجود نداشت زیرا اگر اراده ای بود اجرای این طرح برای دولت کار آسانی بود.

همچنین طحان پور هم با اعلام اینکه با وجود تمام صحبت‌ها از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت هنوز کارت اعتباری خرید کالا اجرایی نشده است، گفت: در روزهای پایانی سال سیستم بانکی قادر به ارائه تسهیلات نیست. البته در هیچ کدام از فروشگاه های لوازم خانگی اقدامی از سوی بانک مرکزی برای بروز رسانی دستگاه های پوز برای فروش کالا در قالب کارت اعتباری خرید کالا انجام نشده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کالای لوازم خانگی در طرح کارت اعتباری خرید کالا به فروش نرسیده است، بنده هم کسی را ندیده‌ام که این کارت ها را دریافت و اقدام به خرید محصولات مورد نیاز خود کرده باشد.

اظهارات فعالان بازار نشان از آن دارد که دولت فقط یک وعده برای بخش تولید آنهم با تبلیغات بسیار بیان کرد و در عمل هیچ تلاشی برای اجرایی شدن آن انجام نداد. امروز در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم که واحدهای تولیدی در بدترین شرایط حتی امکان پرداخت حقوق کارگران را هم ندارند و با انبارهای مملو از جنس که خریداری در بازار ندارد روبه رو هستند.