ورود 4 فروند هواپیمای ATR تا پایان سال 2016

 فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر در جمع خبرنگاران گفت: 50 درصد از سهام کمپانی سازنده هواپیمای ATR متعلق به شرکت ایرباس و 50 درصد دیگر هم متعلق به ایتالیا است.

 

وی افزود: یکی از مشکلات کشور ایران تعداد زیاد فرودگاه‌ها است و چون هواپیمای کوچک در ایران زیاد نیست پرواز در این فرودگاه‌ها به مقدار کمی انجام می‌شود.

 

پرورش اظهار داشت: حدود 90 درصد مسافران توسط 10 فرودگاه جابجا می‌شوند و مابقی در 50 تا 60 فرودگاه که جزء فرودگاه‌های کوچک هستند انجام می‌شوند.

 

مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه پرواز با هواپیماهای ATR در فرودگاه‌های کوچک مناسب است، گفت: پروازهای هواپیماهای بزرگ در فرودگاه‌های کوچگ به دلیل کاهش ضریب ظرفیتشان کمتر مورد استقبال ایرلاین‌ها قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه هواپیمای ATR برای پرواز در مناطق محروم است گفت: قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوچک، نیاز به تجهیزات زمینی کم، استفاده از سیستم موتور خود و عدم نیاز به استارتر، پله سرخود و عدم سرمایه‌گذاری بالا از جمله مزایای دیگر این هواپیماها هستند.

 

پرورش بیان کرد: البته هواپیمای ATR تنها هواپیمای مناسب کشور نیست اما رضایت‌مندی شرکت آسمان، بررسی بازار آن  و در اختیار داشتن بخش عمده‌ای از بازار دنیا منجر به انتخاب آن شد.

 

مدیرعامل ایران ایر گفت: شرکت سازنده ATR فاینانس 85 درصدی این هواپیما را از طریق سیستم بانک‌های اروپایی انجام می‌دهد و 15 تا 20 درصد را نیز کشور ما پرداخت می‌کند.

 

وی یادآور شد: 3 تا 4 فروند این هواپیما در پایان سال 2016 میلادی و مابقی نیز در سال‌های 2017 و 2018 به ایران ایر تحویل داده خواهد شد.

 

** در صورت درخواست شرکت بوئینگ قطعا مذاکره خواهیم کرد
پرورش در ادامه گفت: ایران ایر از شرکت‌هایی است که از ابتدا بوئینگ داشته و قبل از انقلاب بهترین هواپیماهای بوئینگ در ایران وجود داشتند اما به دلیل محدودیت‌های آمریکا تعداد ایرباس در ایران بیشت راست.

 

وی درخصوص احتمال ورود بوئینگ به ایران ایر گفت: ما مطمئن هستیم که بوئینگ به دنبال بازار ایران است و درصورت اخذ مجوز و درخواست مذاکره قطعا با آن وارد مذاکره خواهیم شد.

 

** هواپیماهای فعلی هما تا 10 سال اینده به تدریج از رده خارج می‌شود
مدیرعامل ایران ایر اظهار داشت: تعداد هواپیماهایی که در یک دوره 10 ساله در ایران نیاز است بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام شده ما در خرید هواپیما می‌باشد.

 

وی بیان کرد: هواپیماهای فعلی هما تا 10 سال آینده باید به ترتیب از رده خارج شوند بنابراین 30 تا 40 فروند هواپیمای خریداری شده به تدریج جایگزین هواپیمای فعلی می‌شوند و مابقی نیز برای توسعه ناوگان خواهد بود.

 

پرورش تصریح کرد: در صورت ورود هواپیماهای جدید علاوه بر افزایش پروازهای اروپایی باید به دنبال بازار مناطق جدید نیز باشیم.

 

** احتمال افزایش پروازهای داخلی برای نوروز
پرورش با بیان اینکه آژانس‌ها تاکنون درخواست آنچنانی برای افزایش پرواز خارجی در نوروز نداشته‌اند، گفت: برنامه قراردادهای نوروزی در حال حاضر کفایت می‌کند مگر آنکه برخی آژانس‌ها درخواست اضافه‌تری داشته باشند.

 

وی افزود: در مناطقی همچون مشهد و کیش که درخواست بالاست بر حسب نیاز احتمال افزایش پروازها وجود دارد.

 

** هما با اصلاح ساختار آماده ورود به بورس می‌شود
مدیرعامل ایران ایر در ادامه بیان کرد: احتمال واگذاری ایران ایر در آینده وجود دارد اما باید شرایط آن فراهم شود.

 

پرورش با بیان اینکه طبق مصوبه هیأت وزیران باید شرکت هما از زیان‌دهی خارج شود گفت: یکی از این راه‌ها اصلاح ساختار است و با افزایش سرمایه این شرکت آمادگی برای بورس وجود خواهد داشت.