وقتی قاچاق میوه 300 درصد افزایش می‌یابد/ پیدا کنید پرتقال‌فروش را....

گروه اقتصادی- آخرین خبرها، از افزایش 300 درصدی قاچاق میوه حکایت دارد؛ این موضوع را حتی معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز تایید و اعلام کرده در 9 ماهه نخست امسال 15 هزار تن میوه قاچاق کشف شده که این رقم در مقایسه با سال گذشته 200 درصد افزایش داشته است.

ورود این میزان میوه قاچاق به کشور، نشان از آن دارد که این حجم از محصولات را نمی‌شود با روش‌های سنتی و کوله‌بری قاچاق وارد کرد، بنابراین قاچاقچیان خیلی راحت و بدون دردسر میوه‌های ممنوعه را وارد کشور و در بازار توزیع می‌کنند. عکس‌های منتشر شده از قاچاق میوه و تعداد کانتینرها نیز موید آن است که قاچاق میوه کار آن‌چنان سختی نیست. در واقع برای 15 هزار تن میوه نیاز به 750 تریلی یا 7 هزار و 500 نیسان است که انتقال آنها را انجام دهد و این کار با اسب و قاطر و کوله امکان‌پذیر نیست.

20160220141628cb-UntitledSDE

این در شرایطی است که دولت مجوزی برای واردات میوه صادر نکرده و حتی عنوان می‌شود با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی، راه‌های شناسایی ترانزیت به سادگی فراهم شده است.

گلستانی‌زاده، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره علت افزایش قاچاق میوه در کشور گفته است که «ورود این محصول در کنار دیگر کالاها از طریق 3 هزار کانتینری که وارد گمرک می شوند، عامل قاچاق شده؛ چراکه امکان بازدید همه این کانتینرها وجود ندارد، اما برای کنترل قاچاق کوله‌بری با هماهنگی نیروی انتظامی در شرق کشور اقداماتی صورت گرفته است.»

در حال حاضر قاچاق میوه‌های خارجی و ورود آن به کشور، بلای جان کشاورزان شده و لطمه فراوان به آنها وارد کرده؛ چراکه با ورود قاچاق، میوه کشاورز ایرانی مانده و گندیده شده و تمامی زحمات وی بر باد می‌رود. از سوی دیگر، به گفته رییس آزمایشگاه مرجع غذا و دارو وزارت بهداشت، میزان سموم و آفت‌کش‌هایی که برای نگهداری میوه‌های قاچاق وارداتی استفاده می‌شود، تا 10 برابر حد مجاز است.

در این شرایط، باید این سوال را مطرح کرد که چه کسانی باید پاسخ‌گوی این موضوع و چنین اتفاقی باشد؟!

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمع‌آوری میوه‌های قاچاق را وظیفه وزارت جهاد عنوان می‌کند و می‌گوید: «بعد از انتزاع بخشی از وظایف وزارت صنعت، در اواخر سال 91 از جمله مسوولیت تنظیم بازار، واردات، بازرگانی، خرید و فروش محصولات کشاورزی و از جمله میوه به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است.»

اما محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی معتقد است که «واردات میوه قاچاق ناشی از نابه‌سامانی در مرزها است.»

البته محمدعلی طهماسبی، معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی هم در رابطه با مبارزه با قاچاق میوه گفته است؛ «وزارت جهاد کشاورزی موضوع واردات میوه قاچاق را منعکس کرده‌ است و در این رابطه باستاد مبارزه با قاچاق کالا جلسه برگزار کرده است. همچنین وزیر جهادکشاورزی به همه مبادی ورودی نامه نوشته و به وزارت کشور نیز موضوع واردات قاچاق میوه منعکس شده تا سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه برحسب وظیفه جلوی واردات آن را بگیرند.»

20160220141629cb-54RDF

از سوی دیگر، عباس نخعی، مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف هم در مورد مبارزه با قاچاق میوه عنوان کرده است: «قرار بود میادین میوه و تره‌بار شهرداری محل عرضه محصولات داخلی باشند، اما با عرضه میوه‌های خارجی در این میادین از اهداف خود فاصله گرفته‌اند. در همین راستا طی هفته گذشته جلسه‌ای را با شهرداری برگزار کردیم که نظارت خود را در این زمینه بیشتر کند؛ چراکه میوه‌ای که وارداتش به کشور ممنوع است، قطعا نباید از طریق میادین میوه و تره‌بار یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شود.

اما حسین مهاجران، رییس اتحادیه میوه و تره‌بار تاکید کرده است؛ «قاچاقچیان عمده محصولات  باغی را با تریلی وارد کشور می‌کنند و در حاشیه تهران آن را  داخل سردخانه‌ها قرار می دهند. سپس به شکل خرد آن را به بازار عرضه می‌کنند.»

20160220141630cb-43

به نظر می‌رسد در حال حاضر هر دستگاه و سازمان توپ را به میدان دیگری می‌اندازد؛ این در حالی است که با توزیع و فروش این کالاها نیز باید برخورد جدی صورت گیرد. حالا پیدا کنید پرتقال‌فروش را....