غلامرضا کیانمهر کارشناس اقتصادی گفت: کاهش ارزش پول ملی در سالهای قبل موجب شد به منظور حمایت ارز خودروسازها قیمت خودرو با شیب بسیار تندی افزایش پیداکند.

 

وی تصریح کرد: صنعت خودروسازی ما همچون پیرمرد 50 ساله ای است که هنوز پستانک مادر مهربان دولت را به دهان دارد.

 

کیانمهر افزود: حفظ و تقویت صنعت خودروسازی یکی از آرمان های مهم اقتصادی ماست اما باید سعی شود این صنعت هر چه بیشتر به سمت رقابتی شدن جلو برود و در کورس رقابت با رقبای خارجی جا نماند.

 

وی در ادامه به رشد اقتصادی و اعدادی که به آن نسبت می دهند اشاره کرد و افزود: رشد اقتصادی زمانی معلوم می شود که آمار بدون ظاهرسازی اعلام شود این درحالی است که حداقل در نرخ تورم و بحث کاهش آن همواره مسولان از نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه سخن می گویند و کمتر به رقم معدل تورم سالانه اشاره می کنند.

 

کیانمهر در ادامه به بهبود روند تولید و تاثیر آن بر رشد اقتصاد اشاره کرد و گفت: دولت ما یک دولت نفتی است و جاذبه ای برای کارهای تولید ایجاد نمی کند.

 

وی با اشاره به هموار کردن مسیر سرمایه گذاران و تولید کنندگان افزود: ایجاد نهادها و سازمان های خصوصی منشعب شده از دولت راهکار برون رفت از رکود و رونق اقتصادی نیست.

 

 

*** بازار ایران برای خودرو سازان خارجی/ لزوم توجه به افزایش رقابت در صنعت خودروسازی

 

علی ارسلان منصوری رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان خودرو تهران نیز بیان کرد: واقعیت این است که تازمانی که نهادهای مردمی و تشکل های صنفی در چرخه رقابت صاحب اختیار و نظر نباشند خودرو نمیتواند جایگاه واقعی خود را در بیابد.

 

وی با اشاره به قیمت بسیار بالای خودرو گفت: کشور ما سالها در تحریم بود و خودروسازان ما نمی توانستند قطعات خودرو را به راحتی تهیه کنند همین امر در کنار گرانی قیمت دلار و عوامل دیگر موجب افزایش قیمت خودرو و در نتیجه پایین آمدن تقاضا در جامعه شد این امر درحالی بود که عرضه خودرو بالاتر از تقاضای آن بود.

 

علی ارسلان منصوری با اشاره به نارضایتی مشتریان و مصرف کنندگان خودرو داخلی افزود: دولت از صنعت خودرو سازی حمایت میکند ولی این کافی نیست زیرا طبق نظر سنجی و آمار موجود بیشتر مصرف کنندگان خودرو داخلی به کیفیت پایین و قمیت بالای آن بسیار معترض اند.

 

وی تصریح کرد: در آینده نزدیک قطعا خودرو سازان خارجی خط تولید خود را وارد ایران میکنند و شرکت های داخلی تولید خودرو ناخودآگاه مجبور به رقابت با آنها خواهند شد.

 

منصوری بیان کرد: بازار ایران در بین کشورهای خاورمیانه و همسایه خود بکرترین بازار از حیث ورود خودروهای رنگارنگ خارجی است و این امر ایران را به هدف پر سودی برای جذب سرمایه توسط خودرو سازان خارجی کرده است.

 

وی در پایان تاکید کرد: تنها راهکار موجود این است که دولت درکنار حمایت از خودرو سازان داخلی باید از آنها تعهداتی را بگیرد تا در آینده کیفیت محصولاتشان را کنار قیمت پایین افزایش دهند.