مخالفت عربستان با کاهش تولید برای تقویت قیمت نفت

وزیر نفت عربستان گفت: تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد، زیرا به دیگر کشورها برای پیوستن به این حرکت اعتماد ندارد.

علی النعیمی تاکید کرد که تولید کنندگان پرهزینه باید بار کاهش مازاد عرضه فعلی را به دوش بکشند.

وی که روز سه شنبه در هیوستون آمریکا سخن می گفت افزود: «ما روی کاهش تولید سرمایه گذاری نمی کنیم...حتی اگر کشورهای تولید کننده قول هم بدهند... ما اعتماد نداریم.»

النعیمی گفت: بازار در نهایت به توازن مجدد خواهد رسید، زیرا تولید کنندگان پر هزینه باید «هزینه ها را کاهش دهند، قرض بگیرند یا کار خود را تعطیل کنند» تا از عهده افت قیمت نفت بر بیایند.»

وی اضافه کرد، اطلاعی ندارد که افت فعلی قیمت نفت چه زمانی پایان خواهد یافت.

وزیر نفت عربستان که در کنفرانس سالانه آی اچ اس در هیوستون آمریکا شرکت کرده بود گفت: «ممکن است دشوار به نظر بیاید، و متاسفانه اینگونه هم هست، اما این به صرفه ترین راه برای برقراری توازن مجدد در بازار  است... کاهش تولید نفت کم هزینه  برای کمک به تولید کنندگان پرهزینه تنها حساب پس دادن اجتناب ناپذیر را به تاخیر می اندازد.»

النعیمی بار دیگر بر تعهد عربستان به توافق هفته گذشته با روسیه، قطر و ونزوئلا مبنی بر فریز تولید تاکید کرد و گفت، دیگر تولید کنندگان می توانند به این تلاش بپیوندند.

وی افزود، توافقی که روز 16 فوریه در دوحه به دست آمد، از سوی صادر کنندگان عمده نفت به اجرا در خواهد آمد. این توافق، «آغاز یک فرآیند است» که با بحث های بیشتر بین کشورهای تولید کننده در ماه مارس ادامه خواهد یافت.

قیمت نفت خام در بازار نیویورک، دیروز پس از سخنان النعیمی، با 5.3 درصد کاهش به 31 دلار و 63 سنت رسید. قیمت نفت برنت هم با 33 سنت کاهش به 32 دلار و 94 سنت رسید.