۲۰۰ هزار تن پرتقال در انبارهای کشور

محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به تولید خوب مرکبات در سال جاری، گفت: بیش از نیاز مصرفی، پرتقال در انبارهای استان مازندران و سایر استان‌ها موجود است و امسال هیچ مشکلی برای تأمین پرتقال شب عید وجود ندارد.

وی بابیان اینکه پرتقال والنسیای جنوب به‌زودی به بازار می‌آید، افزود: با برداشت پرتقال جنوب، در اواخر اسفند و اوایل بهار، بخش دیگری پرتقال به‌زودی وارد بازار می‌شود.

شعبانی تصریح کرد: با توجه به فراوانی پرتقال، این محصول به قیمت حدود 2500 تا 3500 تومان امسال به مصرف‌کننده عرضه شد و پیش‌بینی می‌شود شب عید هم این میوه با همین قیمت عرضه شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران بابیان اینکه نیاز مصرفی پرتقال کشور در شب عید حدود 130 هزار تن است، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 200 هزار تن پرتقال در سردخانه‌های کشور موجود است و 30 هزار تن پرتقال هم توسط وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار شب عید ذخیره شده که در صورت نیاز وارد بازار می‌شود.

وی بیان داشت: با توجه به ذخیره کافی سیب، پرتقال و کیوی، هیچ نیازی به واردات میوه نیست.

شعبانی بابیان اینکه فصل برداشت نارنگی به پایان رسیده است، گفت: این موضوع دلیلی برای واردات نارنگی نیست؛ چرا که به حد کافی سایر میوه‌ها موجود است و می‌توان سبد میوه شب عید را با سایر مرکبات که به وفور وجود دارد، پر کرد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران بابیان اینکه از واردات مرکبات باید به‌صورت جدی خودداری شود، اظهار داشت: واردات، ضربه به تولید داخلی و اشتغال است، علاوه بر آن انواع آفت همراه میوه وارد کشور می‌شود.

وی افزود: تولید مرکبات کشور امسال 50 درصد نسبت به سال 93، افزایش داشت، به‌طوری‌که سال گذشته حدود یک میلیون و 250 هزار تن پرتقال تولید شد و امسال تولید این میوه به حدود 2 میلیون و 400 هزار تن رسید.