احیای روابط بوئینگ با ایران به خطر افتاد

 در هفته جاری، سنای این ایالت بر اساس مصوبه ای به رای دهندگان میزوری اجازه داد تا در این باره تصمیم بگیرند که آیا صندوق های بازنشستگی عمومی این ایالت باید در کشورهایی حامی تروریزم سرمایه گذاری کنند یا نه.

این اقدام در سطح ایالتی، واکنشی است به رقابت سیاسی موجود در واشنگتن دی سی بین جمهوری خواهان و دولت اوباما که بعد از انعقاد توافق هسته ای، پرچمدار بهبود روابط با ایران شناخته می شود.

هرچند دفتر خزانه دار ایالت میزوری هم اکنون نیز سیاستی مبنی بر ممنوعیت سرمایه گذاری در کشورهای حامی تروریزم را دنبال می کند، اما اریک اشمیت، سناتور این ایالت گفته می خواهد شاهد قانونی شدن این ممنوعیت باشد.

اشمیت نامزد تصدی مسئولیت خزانه داری این ایالت از سوی حزب جمهوری خواه است.

جو کیونی، رهبر اقلیت سنای میزوری در رای گیری صورت گرفته در این خصوص تنها رای مخالف را به این طرح داد و گفت، این اقدام ممکن است بر شرکت بوئینگ که در مراحل اولیه مذاکره برای فروش هواپیما به ایران است تاثیر بگذارد.

وی افزود: «آیا ما واقعا می خواهیم در موضعی قرار بگیریم که همه سیستم های بازنشستگی ایالت را از سرمایه گذاری در شرکت بوئینگ به عنوان یک تولید کننده داخلی و بین المللی منع کنیم؟»

این شرکت عظیم هواپیماسازی بیش از 14 هزار فرصت شغلی در منطقه سنت لوئیس ایجاد کرده است. این طرح اکنون برای بررسی بیشتر به مجلس نمایندگان این ایالت ارسال شده است.