افزایش نامحسوس قیمت ها در شب عید

 هر سال مغازه داران در اسفند ماه با هم قرار می گذارند تا رکود فروش خود را درماه پایانی سال جبران کنند و اینجاست که وقتی بوی نورزو می آید در بازار ول وله می شود.

 

در این میان اگرچه قیمت برخی محصولات ثابت مانده اما قیمت برخی اقلام به گفته فعالان بازار روند صعودی به خود گرفته تا از قافله گرانی ها عقب نماند؛ البته در این میان هستند سودجویانی که از افزایش تقاضای بازار نهایت استفاده را می برند و اقدام به توزیع و عرضه محصولات با قیمت دلخواه می کنند تا در مقابل قدرت خرید مردم قد علم کنند و شاید حضور پررنگ سازمانهای نظارتی بتواند شرایط متلاطم موجود در بازار را کمی آرام کند.

 

 

*** دلالان دست از بازار شب عید بر نمی دارند

 

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان اظهار داشت: در روزهای اخیر سیستم نامناسب توزیع و عرضه دلالی آبزیان موجب شده تا قیمت ها تا سقف 25 تا 30 درصدی افزایش پیدا کند.

 

وی افزود: با توجه به وضعیت آشفته بازار و جولان دلالان و نبود کنترل بر بازار شاهد افزایش بیش از پیش قیمت ماهی در شب عید خواهیم بود.

 

***قاچاق گوشت را گران کرد

 

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی بیان کرد: هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه به قیمت 33 تا 34 هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود.

 

وی افزود: با نزدیک شدن به ایام پایانی سال باید گفت که کمبود دام، قاچاق و افزایش قیمت دلار منجر به افزایش قیمت گوشت شده است.

 

ملکی تصریح کرد:از امور پشتیبانی امور دام درخواست کردیم که ذخایر خود را به بازار عرضه کنند تا شاهد افزایش مجدد قیمت نباشیم.

 

***مرغ ارزانترین پروتئین در دسترس مردم

 

عظیم حجت مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی اظهار داشت: تولید درحال طی کردن روند عادی خود است به گونه ای که برای تامین مرغ گرم شب عید در بازار مشکلی وجود ندارد اما باید گفت که تنها نگرانی تولید کنندگان مبنی بر عرضه مرغ منجمد از سوی شرکت پشتیبانی است که قیمتها را دچار چالش میکند.

 

وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری بین کیلویی 3 هزار و 900 الی 4 هزار تومان و مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده بین کیلویی 5 هزار و 800 الی 6 هزار تومان در مراکز مختلف متغییر است که امیدواریم در ایام پایانی سال با افزایش تقاضا قیمت مرغ به قیمت واقعی خود برسد.

 

*** افزایش نامحسوس قیمت میوه در شب عید

 

هرچند که برخی مسئولان بازارقیمت میوه در شب عید به سونامی و زلزله تشبیه کرده اند در این میان اظهار نظرها متفاوت است بطوریکه عده ای افزایش 10 تا 15 هزار تومانی برخی اقلام میوه را قابل پیش بینی و عده دیگری که جزء مسولان هم هستند از ثبات قیمت میوه در شب عید خبر می دهند.

 

مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران گفت: اصلی ترین میوه های شب عید سیب، پرتقال و کیوی است که به وفور در سردخانه ها ذخیره سازی شده است و به همین خاطر بنده معتقدم که افزایش محسوسی نخواهیم داشت.

 

وی افزود: میوه های داخلی در برابر میوه های قاچاق موجود در بازار هم ارزانتر هستند و هم کیفیت آنها با میوه های خارجی قابل قیاس نیست اما عدم فرهنگ سازی و افزایش تقاضا برای میوه های خارجی پای آنها را به مغازه ها باز کرده است.

 

لازم به ذکر است که هنوز نوروز نرسیده قیمت موز به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده در حالیکه قیمت آن در طول سال جاری ثابت بوده است؛ حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگارن جوان اعلام کرد: قیمت موز در طول سال جاری بین 2800 تا 3200 تومان بوده که در چند روز اخیر در میدان میوه و تره بار به مرز 4200 تومان رسیده است.

 

حال این روزها که برخی فروشندگان سودجو تمام توجه خود را به این روزها معطوف کردند نباید فراموش کرد که در صورت کمرنگ شدن نظارت ها فقط مردم هستند که ضرر می کنند.