آزادسازی قیمت خودرو در برنامه ۱۰ ساله

 محمدرضا نعمت‌زاده در همایش صنعت خودرو گفت: علیرغم رشد منفی صنعت در سال‌های 91 و 92، توانستیم در سال 93 به رشد 6.5 درصدی برسیم و در این افزایش، رشد بسیاری از بخش‌های مختلف از جمله صنعت خودرو دخالت داشتند.

وی ادامه داد: البته 40 درصد رشد اقتصادی کشور ناشی از بخش صنعت بوده که مهم بودن این حوزه را بیشتر نشان می‌دهد.

نعمت‌زاده یکی از دلایل فراگیر بودن بخش صنعت را سهم مهم آن در ارزش افزوده اقتصاد کشور دانست و گفت: اواخر سال 92 با مشارکت خودروسازان و قطعه سازان برنامه راهبردی 10 ساله صنعت خودرو تدوین شد که هم‌اکنون 2 سال از این مسئله می‌گذرد و توانستیم تا حدودی به اهداف خود برسیم.

نعمت‌زاده در تشریح جزئیات برنامه راهبردی صنعت خودرو نیز گفت: بر اساس این برنامه، ایران باید بعد از 10 سال رتبه اول منطقه، رتبه پنجم در آسیا و رتبه یازدهم در دنیا را در صنعت خودرو کسب کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی تولید 3 میلیون دستگاه خودروی سبک در این برنامه گفت: براساس برنامه راهبردی صنعت خودرو، تولید 120 هزار دستگاه خودروی تجاری و سنگین نیز پیش‌بینی شده و برای خودروهای سواری، صادرات یک سوم تولیدات و همچنین صادرات یک چهارم تولیدات خودروهای سنگین نیز پیش‌بینی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: براساس برنامه راهبردی صنعت خودرو، 50 درصد خودروهای تولیدی باید براساس طراحی و ساخت داخل عرضه شوند و 50 درصد بقیه نیز با برندهای خارجی راهی بازار شوند.

وی با اشاره به سهم 3 درصدی تحقیق و توسعه در هزینه شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز براساس برنامه راهبردی صنعت خودرو گفت: سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه صادرات در این برنامه هدف‌گذاری شده و تولید خودروهای برقی و هیبریدی در اولویت کاری ما قرار گرفته است.

نعمت‌زاده، بهبود سوخت متناسب با ارتقای سطح فنی موتورهای تولیدی، عدم دخالت دولت در نظام قیمت‌گذاری و تعیین قیمت‌ها در بازار آزاد، اصلاح ساختار قطعه‌سازی و حمایت جدی و موثر از مصرف کنندگان را از جمله برنامه‌های وزارت صنعت در سند راهبردی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: توسعه و بهبود نظام تامین مالی و تسریع در جایگزینی خودروهای فرسوده از جمله این برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: امیدواریم با حمایت جدی دولت و مجلس شاهد اجرای کامل سند راهبردی صنعت خودرو باشیم و با جذب سرمایه‌های خارجی و حمایت مردم در خرید و مصرف خودروهای داخلی، برخلاف مخالفان شاهد تحقق اهداف خود در این زمینه باشیم.