کلاه گشاد بانک‌ها سر مستاجران

گروه اقتصادی- امروز داخل تاکسی نشسته بودم که گوینده رادیو با ذوق‌زدگی تمام درباره افزایش وام مسکن صحبت می‌کرد. گوینده می‌گفت: «اما خبر خوش امروز، افزایش وام مسکن با تصویب شورای پول و اعتبار به مبلغ 160 میلیون تومان! از این پس زوج‌های جوان می‌توانند دو وام جمعا به مبلغ 160 میلیون تومان دریافت کنند و خانه‌دار بشن!» بعد هم گفت: «چون این وام برای زوج‌های جوان هست، درصد سود خیلی نیست!» ولی قید نشد که حالا این خیلی یعنی چقدر! 18 درصد یا 14 درصد!!

به گزارش افکارخبر،براساس روالی که در گذشته وجود داشته، برای وام 160 میلیونی با سود 14 درصد، جمعا مبلغ 330 میلیون تومان و ماهانه دو میلیون و سیصد هزار تومان باید بازپرداخت صورت می‌گیرد. اما با این حال، گفته می‌شود اقساط تسهیلات وام خانه اولی‌ها بین یک میلیون و 800 هزار تا دو میلیون تومان خواهد بود.

به گفته رحیمی‌انارکی، عضو هیات مدیره بانک مسکن، «نرخ نهایی این تسهیلات هنوز مشخص نشده و شورای پول و اعتبار وظیفه تعیین آن را برعهده بانک مسکن قرار داده، اما پیش‌بینی می‌شود که این نرخ کمتر از 14 درصد باشد.» وی همچنین عنوان کرده «اقساط تسهیلات وام خانه اولی‌ها بین یک میلیون و 800 هزار تا دو میلیون تومان خواهد بود.»

این در شرایطی است که کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه مسکن معتقدند که «رقم اقساط بالاست و حتی اقشار متوسط جامعه نیز توان پرداخت این اقساط را ندارند.» بر این اساس، در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا با وجود چنین اقساطی، وام 160 میلیون تومانی با استقبال متقاضیان خرید خانه مواجه می‌شود؟

رضا علوی، یکی از افرادی که در تلاش برای دریافت وام برای خرید خانه است، در واکنش به اقساط احتمالی وام 160 میلیونی می‌گوید: «یا خدا! نخواستیم، کل حقوقمان رو دو دستی بدهیم که چه بشود؟! همون مستاجری صد شرف دارد به یک چنین وام کمرشکنی.»

محمد رضایی نیز عنوان می‌کند: «وام بانکی برای خرید مسکن در ایران بی‌معنا است؛ اینجا مثل همه دنیا اول باید پیش‌فروش سر و سامان پیدا کند.»

سعید حسینی نیز در واکنش به برنامه دولت برای افزایش تسهیلات مسکن و اقساط آن، می‌گوید: «واقعا متاسفم برای کسی که این وام را بگیرد. کسی که ماهی یک میلیون و 300 هزار تومان باید بابت قسط وام 80 میلیونی بدهد، حتما باید درآمدش بالای 2.5 میلیون تومان باشد و عملا این افراد خودشان بعد از چند سال توان خونه خرید خانه را پیدا می کنند و نیازی نیست این‌جوری کلاه به این بزرگی سرشان برود. نمی‌گویم 12 سال، 5 سال یا 60 ماه. کسی اگر ماهی یک میلیون و 300 هزار تومان پس‌انداز کنه، می‌شود 78 میلیون و اندازه وام 80 میلیون تومانی برایش می‌ماند و نیازی نیست این‌طوری زیر بار نزول برود. 80 میلیون تومان بگیری، بعدا 200 میلیون تومان پس بدهیم!»

اشکان کرمی هم عنوان می‌کند: «آخر سر با حقوق‌های کم و مخارج بالا، چه کسی می‌تواند ماهانه بیش از دو میلیون تومان قسط وام بدهد. این وام به درد اقشار پردرآمد جامعه می‌خورد؛ نه کارگران و کارمندان. سود پرداختی وام بیش از 100 درصد است.»

رسول نیکبخت در این میان می‌گوید: «خیلی عجیب است که بانک‌ها با این بهره‌ها خو ن مردم را می‌مکند؛ با آن همه منت و رشوه و اذیت‌های اداری. کسی هم نیست جلوی آن‌ها بایستد. در کشور دانمارک نه سپرده میخواهد و نه ضامن و وام مسکن هم زیر 3 درصد هست. وام 30 ساله می‌دهند.»

امیرحسین نجفی هم معتقد است که «در کشور ما همه چیز به نفع سرمایه‌دار است. یکی نیست بگوید آخه کارگری که ماهانه 800 هزار تومان پایه حقوقی که خودتان گذاشتید رو می‌گیرد، کلی بدهی و بدبختی و خرج دارد، ماهی 2میلیون تومان از کجا بیاورد که وام بگیرد؟! این وام هم برای این بچه‌پولدارها است که با آن می‌روند یک سفر اروپایی دو روز حال کنند. کسی که توان پرداخت ماهی 2 میلیون تومان در ماه فقط بابت یک قسط را داشته باشد، مطمئن باشید در حال حاضر خونه داره و احتیاجی هم به وام ندارد.»