جزئیات قرارداد محرمانه ایران-توتال

توتال فرانسه اولین شرکت بزرگ نفتی اروپایی بود که اقدام به امضای قرارداد خرید روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت خام از ایران کرد و به گفته رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، قرارداد توتال دائمی بوده و هر سال نیاز به تمدید ندارد.

بر این اساس شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه پس از امضای قرارداد فروش نفت تا چند روز آینده یک قرارداد محرمانه به منظور توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی امضا می‌کنند.

بیژن زنگنه وزیر نفت با تایید آغاز مذاکرات نفتی شرکت ملی نفت ایران با توتال فرانسه بر سر توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی، گفت: به زودی قرارداد محرمانگی توسعه این میدان با توتال امضا خواهد شد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه با امضای قرارداد محرمانگی با توتال فرانسه اطلاعات تخصصی میدان آزادگان جنوبی در اختیار این شرکت فرانسوی قرارداده می‌شود، تصریح کرد: در نهایت مذاکرات نهایی قرارداد با توتال برای توسعه آزادگان جنوبی انجام خواهد شد.

سیدمحمود مرعشی مجری توسعه میدان آزادگان در شرکت مهندسی و توسعه نفتی اخیرا با بیان اینکه براساس برآوردهای اولیه، پیش بینی می‌شود حجم سرمایه گذاری توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی کمتر از ۵ میلیارد دلار باشد، گفته است: از این رو در کنار توتال با چند شرکت دیگر همچون «اینترپوز و وینچی»، «هیوندایی» کره جنوبی و «ماروبنی» ژاپن هم مذاکراتی انجام گرفته است.

به گزارش مهر، در حال حاضر حدود ۵۰ هزار بشکه نفت خام از ۳۰ میدان مشترک نفتی برداشت می‌شود که برنامه جامع توسعه آزادگان جنوبی تولید حدود ۳۲۰ هزار بشکه نفت در روز است.

از این رو در صورت تکمیل فاز اول توسعه این میدان نفتی ظرفیت تولید نفت میدان آزادگان جنوبی به حدود ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و در مجموع در صورت توسعه فاز و اول و دوم ظرفیت تولید نفت از این میدان مشترک به حدود ۳۲۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.