نشریه فوربز در 30 سال گذشته هر سال فهرست بلندی از ثروتمندترین افراد جهان منتشر کرده است. در میان آن ها تنها 5 نفر عنوان ثروتمندترین فرد جهان را در اختیار داشته اند و برای 17 سال این عنوان در اختیار "بیل گیتس" قرار گرفته است.

 

بیل گیتس توانست در مدت زمانی کوتاه ثروتی بی نظیر به دست آورد. او در سال 1975 شرکت مایکروسافت را افتتاح کرد و تا دو دهه بعد عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کرده بود. زمانی که فوربز برای اولین بار فهرست ثروتمندترین افراد جهان را در سال 1987 منتشر کرد، ژاپن به رشد بی سابقه ای در زمینه ساختمان سازی دست یافته بود و عنوان ثروتمندترین فرد جهان در اختیار یک تاجر ژاپنی به نام "یوشیاکی تسوتسومی" بود. پدر تسوتسومی توانسته بود در زمان کوتاهی پس از جنگ جهانی دوم، ثروت عظیمی در زمینه ساخت و ساز به دست آورد و پس از مرگش امپراتوری عظیم خود را به فرزندش واگذار کرد.

 

این عنوان به مدت چهار سال در اختیار این فرد قرار داشت تا اینکه "تاکیچیرو موری،" یک ژاپنی دیگر، با 15 میلیارد دلار ثروت این عنوان را به دست آورد. موری توانست تا زمان مرگش، دو سال بعد، این جایگاه را حفظ کند. پس از او تسوتسومی برای دو سال دیگر توانست عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کند.

 

در این زمان بود که "بیل گیتس" توانست با موفقیت در بازار سخت افزار و نرم افزار به ثروت بی سابقه ای دست پیدا کند. او در سال 1995 برای نخستین بار عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به دست آورد و تا سال 1999، هم زمان با اوج گیری فناوری های رایانه ای و اینترنتی، ثروتی 90 میلیارد دلاری (برابر با 128 میلیارد دلار با در نظر گرفتن تورم در سال 2016) کسب کرد.

 

بیل گیتس توانست تا سال 2008 برای 13 سال متوالی این جایگاه را حفظ کند و تنها در این سال بود که مایکروسافت با تلاش برای خرید شرکت "یاهو" 15 درصد از ارزش سهام خود را از دست داد. در این سال بود که "وارن بافت" توانست برای یک سال عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به دست آورد.

 

در سال 2010 "کارلوس اسلیم" سرمایه دار مکزیکی با درآمدی 18.5 میلیارد دلاری در یک سال این عنوان را از آن خود کرد. اسلیم در زمینه های بسیاری از جمله شبکه های مخابراتی سرمایه گذاری کرده است. او توانست با رشد بی نظیر شرکت مخابراتی خود در مکزیک به مدت 4 سال عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به دست آورد.

 

 پس از کاهش ارزش "پزوی"، واحد پول مکزیک، بیل گیتس در سال 2014 جایگاه اول را باز پس گرفت و آن را تاکنون حفظ کرده است. انتظار می رود او تا چند سال آینده عنوان فعلی خود را همچنان حفظ کند.

 

فوربز: آشنایی با ثروتمندترین‌های جهان در 30 سال گذشته+ نمودار