دو شرکت چینی در آستانه امضای قراردادهای میلیاردی با ایران

 منابع آگاه اعلام کردند دو شرکت چینی به دستیابی به توافقنامه های چند میلیارد دلاری با ایران برای ساخت خط آهن قطارهای تندرو و توسعه ناوگان کشتیهای تجاری این کشور پس از لغو بیشتر تحریمها بر ضد تهران نزدیک شده اند.

 

یک منبع چینی آگاه از این مذاکرات که بین دو طرف جریان دارد به رویترز گفت شرکت ملی تجهیزات و مهندسی حمل و نقل چین در آستانه نهایی کردن توافقنامه احداث خط آهن به ارزش سه میلیارد دلار است که تهران را به شهر مقدس مشهد در شمال شرق ایران متصل می کند. 

 

شرکت کشتی سازی «دالیان» نیز مذاکراتی برای ساخت کشتیهای کانتینربر و نفتکش برای ایران انجام می دهد. 

چین که بزرگترین شریک تجاری ایران است با افزایش تجارت دوجانبه به بیش از 10 برابر و رساندن آن به 600 میلیارد دلار در 10 سال آینده موافقت کرده است.  

پس از لغو تحریمهای بین المللی بر ضد ایران در ماه ژانویه در پی توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای بزرگ، پکن با توجه به کندی رشد اقتصادی چین سیاست خود را افزایش تجارت و گشایش بازارهای جدید برای شرکتهای چینی در جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.

این منبع گفت پیش بینی می شود بانک صادرات و واردات چین 90 درصد هزینه احداث ریل قطارهای تندرو را که طول آن به 930 کیلومتر می رسد تامین کند.

 

سخنگوی رسمی شرکت کشتی سازی دالیان هنوز به درخواست توضیح در این خصوص پاسخ نداده است.  

اما یکی از این منابع گفت احتمالا ایران نیاز خواهد داشت برای توسعه ناوگان کشتیهای کانتینربر، کشتیهای حمل کالا و نفتکشها تا سال 2022 بین هشت تا 12 میلیارد دلار هزینه کند.  

این منابع افزودند مسئولان بلندپایه شرکت دالیان از ژانویه گذشته تاکنون سه بار به تهران سفر کرده و با همتایان خود در شرکت کشتیرانی ایران (بزرگترین حمل کننده کانتینر و کالا) و شرکت ملی نفتکش ایران نشست برگزار کرده اند.  

رویترز پیشتر اعلام کرده بود شرکتهای کشتی سازی چینی از جمله دالیان به ساخت نفتکشهای بزرگ برای این شرکت ایرانی در قراردادی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار در سال 2012 و 2013 اقدام کرده اند.