قیمت جهانی نفت کاهش یافت

در حالی که این نگرانی به وجود آمده که روند ترمیم 6 هفته ای قیمت نفت با پابرجا ماندن مازاد عرضه به پایان رسیده،قیمت نفت امروز هم مانند جلسه گذشته کاهش یافت.

عربستان و روسیه دو صادر کننده بزرگ نفت جهان در کنار قطر و ونزوئلا ماه گذشته اعلام کردند که برای حمایت از قیمت ها تولید خود را در سطح ماه ژانویه فریز می کنند به شرطی که کشورهای دیکر تولید کننده نیز به این توافق بپیوندند.

اما با توجه به اینکه حجم ذخایر نفت خام امریکا همچنان در حال افزایش است و ایران تمایل چندانی به پیوستن به این طرح از خود نشان نداده است، ممکن است قیمت ها در هفته های اخیر زودتر از موعد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با 14 سنت کاهش به 37 دلار و 4 سنت رسید. روز دوشنبه، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با 3.4 درصد افت به 37 دلار و 18 سنت رسیده بود.

قیمت نفت برنت هم با 20 سنت کاهش به 39 دلار و 33 سنت رسید. نفت برنت در پایان معاملات دیروز به 39 دلار و 53 سنت رسیده بود.

نرسنجی رویترز از تحلیلگران نشان می دهد، حجم ذخایر نفت خام آمریکا احتمالا در هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی با 3.3 میلیون بشکه رشد رکورد زده است.

عربستان تولید نفت خود را در ماه فوریه در سطح اندکی بالاتر از 10 میلیون بشکه در روز حفظ کرد و نشان داد که بزرگترین صادر کننده نفت جهان به تفاهم اولیه با دیگر تولید کنندگان در مورد فریز تولید پایبند است.

در همین حال، با لغو تحریم های ایران در ماه ژانویه، تهران علاقمند است تولید نفت خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند. ایران در حال حاضر حدود 3.1 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند. تحریم ها همچنین موجب شده که صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه قبل از سال 2011 به اندکی بیش از یک میلیون بشکه در سال های اخیر برسد.