خرید کالای ایرانی دوای اقتصاد کشور

 بیش از 8 سال است که اقتصاد داخلی و تولیدات ملی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است چنان که سال های 88 تا 93 توسط رهبر معظم انقلاب عناوینی اقتصادی را به خود گرفته اند و در همین سال ها، حمایت از تولید کنندگان داخلی و کالای ایرانی حرکت رو به جلویی را به نمایش گذاشت و امروز ایران با داشتن بیش از 400 میلیون دلار تولید ناخالص ملی جزو 30 کشور برتر جهان است.

 

اما در طرف دیگر این ماجرا سهم قاچاق در بازار داخل است.

 

خسرو تاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: میزان قاچاق کالا به ایران 16 میلیارد دلار است که در این میان لوازم آرایشی، البسه و کفش، دخانیات، لولزم خانگی و تجهیزات پزشکی بیشترین حجم قاچاق را شامل می شوند.

 

قائم مقام وزیر صنعت همچنین معتقد است استقبال مصرف کننده از کالای قاچاق و پایین بودن سطح مجازات عامل استمرار قاچاق کالاست.

 

اما این در حالی است که از جدول 450 هزار تن نیاز کشور به پوشاک 300هزار تن ظرفیت تولید پوشاک داخلی وجود دارد، از سوی دیگر آمار و ارقام نشان می دهد حدود نیمی از پوشاک مصرفی در کشور به طور قانونی و غیر قانونی وارد کشور شده است.

 

در همین حال برخی تولید کنندگان داخلی نیز از آنجا که استقبال مردم از کالای خارجی را بیشتر می دانند اجناس تولید داخل را با برند خارجی راهی فروشگاه ها می کنند.

 

اما در طرف دیگر تولید کنندگانی هستند که برند ایرانی خود را با قدرت در بازار عرضه کرده اند و اتفاقا با استقبال خوبی هم مواجه شده اند.

 

یک تولید کننده پوشاک با برند ایرنی می گوید: آن چه باعث دوام و پیشرفت ما بوده نوآوری و کیفیت است و این چیزی است که مردم از ما می خواهند بدین ترتیب ما خواسته ی مردم را برآورده کردیم و مردم با خرید برند ما، ما را حمایت کردند تا مسیرمان را جدی تر ادامه دهیم.

 

در واقع اهرم کنترل تولید داخلی مستقیما به دست خود مردم است، چرا که خرید کالای ایرانی اولا با بالا بودن تقاضا برای تولید کننده داخلی مجال فعالیت را به او می دهد و دوما با کاهش تقاضا برای وارد کنندگان قانونی و غیر قانونی سهم قاچاق و واردات را کاهش می دهد و این حمایت مردمی از کالای ایرانی، شکسته شدن قیمت، کاهش تورم  و در عین رونق اقتصادی را به همراه می آورد.